Dc-motor til rundsav



Jeg fandt denne lille rundsav til en 50'er i genbrug, der kan bruges finere arbejde. Der er remskive ml. sav og slibesten, men den rette asynkronmotor, er endnu ikke kommet i hus. I stedet har jeg strippet en 800w dcmotor til en elektrisk sneslynge ( mon det bliver et savn )   med skiver og rip rem. Den kobler jeg i borepatronen for enden. Ifølge info skulle sne-lamellerne rotere med 2850rpm på slyngen, så det går vist an på rundsaven også. Der sidder en ensretterbro og en anden sort komponent til motor. Hvilke mission har den sidste? Og vil borepatron mon kunne holde en stump aksel med remskive, når omløbsretningen jo i princippet vil løsne den. Den er jo kun selvspændende ved højre rotation. Håber det er forståeligt. Vh.Carsten


 

Jeg fandt denne lille rundsav til en 50'er i... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej cdp
konverteren i linket kan være en mulighed, du vil jo være bundet til de 0,37 kW max som måske er lige lidt nok.
Der ligger dokumentation til ovennævnte på nettet. Hvordan har du det med sådan noget ?

https://www.schneider-electric.com/...Manual.pdf

Jeg fandt lige et par motorer på DBA, noget kraftigere; men ikke så store fysisk, akselhøjden er 90 mm. Helt sikkert en fordel hvis den skal køre med lavere frekvens end 50 Hz.
Hvis det er absolut krav at den skal kunne køre på en 1-faset konverter, er 2 HK nok lidt mere besværlig at finde en konverter til.
Men det er jo bare med at holde øjnene åbne, og en agent på dba, såvidt jeg kan se er der ikke den mulighed (agent) på gul & gratis.

https://www.dba.dk/elmotor-asea-2-s...053256091/

Den billige 0,75 HK, har du et billede af den, et godt et af skiltet, og for en sikkerheds skyld et af klemkassen (åben)


"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"

Hej

Den omtalte 230v var jeg ude og se, dels er den kun 1/2 hk og dels  fysisk alt for stor (aksel længde=31cm og ø22 cm på hus ), så den blev stående.

Jeg har pt. 2 motorer, 1: 230v/600w fra husvandværk, 2: 400v, 3fase/ca.0,4kw. valget er pga. fysisk størrelse. 

Mht. til erfaring i fx-omformere, kan da læse specs osv. , men at programmere har jeg ikke prøvet. Jeg tolker det jo sådan, at en 1400 rpm motor, vil give mulighed for min. db. rpm. gn. omformer og er måske brugbar ned omkring 30-40 Hz. Desuden vil styringens (max) strøm være grundlag for afsat strøm i forbrugskilde.

Min kammerat har drejet bøs til en remskive, så den kan passe på en ø12 aksel, så det prøver jeg lige. Den nuværende plastskive brugte jeg til at teste lejerne kort på saven.  

Eneste issue er jo de begge er flange motorer, så der skal laves lidt bespænding.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis