Dc-motor til rundsav



Jeg fandt denne lille rundsav til en 50'er i genbrug, der kan bruges finere arbejde. Der er remskive ml. sav og slibesten, men den rette asynkronmotor, er endnu ikke kommet i hus. I stedet har jeg strippet en 800w dcmotor til en elektrisk sneslynge ( mon det bliver et savn )   med skiver og rip rem. Den kobler jeg i borepatronen for enden. Ifølge info skulle sne-lamellerne rotere med 2850rpm på slyngen, så det går vist an på rundsaven også. Der sidder en ensretterbro og en anden sort komponent til motor. Hvilke mission har den sidste? Og vil borepatron mon kunne holde en stump aksel med remskive, når omløbsretningen jo i princippet vil løsne den. Den er jo kun selvspændende ved højre rotation. Håber det er forståeligt. Vh.Carsten


 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Dimsen på det midterste billede er en termoafbryder og den runde knap modsat terminalerne er “reset”



"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke vil bruge den originale remskive. Det må da være det nemmeste. Uanset hvilken motor du sætter på.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Super, det er jo fint nok - foreløbig bliver den bygget op på en krydsfinér plade med afskærmning og køletunnel til motoren. Så kan det da afprøves. Senere en jern/ aluramme med mulighed for lidt trædrejning og motoren under maskinen. Så kommer der en centrer pinol i borepatronen og en lejebuk i modsat ende, + flytbart anlæg til drejejern. Men så kommer jeg ikke uden om min. 2 trappeskiver på motoren. Gode forslag er velkomne.


 

Kermit_369 skrev den 26-02-2019 12:48:34

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke vil bruge den originale remskive. Det må da være det nemmeste. Uanset hvilken motor du sætter på.

 Det er også meningen - og jeg har også en 1/2 hk 230v Thrige i kikkerten, men først en test med ovenstående, der ikke har a-remskive. Vil lige afprøve den gl. svend først inden endelig opbygning. 


 

Ja det er en "sød" lille en du har fået dig der, og dine tanker om fremtidig opbygning lyder interessante.Dog ville jeg nok se mig om efter en frekvenskonverter til motoren.

Mht. til prøvekørsel: Dels er der problemet med patronen der kan åbne sig; men selve patronen kan jo også skrues af spindlen, og i begge tilfælde har du en remskive og måske +patron flyvende rundt i lokalet, og så gælder det om ikke at stå i vejen :-( .

Nu viser du jo ikke remskiven som sad på snemaskinen; men kunne den måske ikke sættes på i stedet for slibestenen ?



"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
Annonce

Køb en lille 3-faset motor og frekvensomformer i Gul&Gratis. Det andet er ikke besværet værd.

Jeg kan med garanti sige , at borepatronen slipper, når den kører den "forkerte vej"

Hilsen Johnny


Johnny cnc
Johnny cnc skrev den 27-02-2019 10:00:07

Køb en lille 3-faset motor og frekvensomformer i Gul&Gratis. Det andet er ikke besværet værd.

Jeg kan med garanti sige , at borepatronen slipper, når den kører den "forkerte vej"

Hilsen Johnny

Enig, det bliver det jeg gør, har lige haft remskiven i patron, men det kan ikke spændes forsvarligt i det forkerte omløbsretning, så ideen er skrottet. Kan få en billig 1-faset på 0,75 hk, med skive  så hastigheden når ca. 2500 omdr., det prøver jeg. Vil helst have den 1-faset, hvis den skal bruges steder uden kraft. Og som jeg forstår, er en fx-omformer ikke det bedste til 230vac 1f, pga. dårligt moment, så hellere en db. skive. Har tidligere prøvet med regulering fra støvsuger på en dc-rundsav, der er ski for meget elastik i den styring, måske noget konstant elektronik fra en boremaskine var bedre. Nå, det var et sidespring, tak for forslag - prøver den asynkron.  


 


 

Jamen de små frekvensomformere forsynes kun med en fase selvom de trækker en 3- faset motor. Og med den styring der er i omfor.eren har du fuldt moment og sryring af omdrejninger med en lille drejeknap. Ud over at der meget let kan laves nødsrop og andre ting.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Helt korrekt "Kermit" dog kan små konvertere også fås med 3 faset forsyning. 

Vedr. "1 fasede" motorer er det ofte en med 3 faset vikling med kondensator drift; men så er ydelsen og ringere end skiltet. Sådan en er det så ligetil at bruge i forbindelse med en konverter.

En rigtig 1 faset motor, kan imidlertid også, jeg vil ikke sige altid (kommer nok an på hvilken konverter der er tale om); men nogen gange, drives som en 3 fase motor. Jeg har f.eks. selv en kørende, en rigtig gammel vaskemaskine motor,(1/2 Hk. 2800 omdr.) på en Allan Bradley Powerflex, og den trækker fint fra 16 til 150 Hz.

 Som sagt man må nok prøve sig frem, der er så mange fordele ved en rigtig opsat konverter, og få ulemper (køling ved lave omdr., problem med fejlstrøm, el-støj), at man også i privaten bør se, om man ikke kan komme i nærheden af en frekvenskonverter, hvis man har brug for variabelt omdrejningstal.



 


"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"

Ok - jeg træder vande lidt endnu. Altså en lille 3 faset og en konverter - vil I linke til en sådan brugbar ( fx - omformer ), da det er lidt en jungle. Projektet skulle gerne holdes på fornuftigt niveau. Hvordan med størrelse på omformer, er det bare en model med større amperetal, som motor/værn?


 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis