Fundament drivhus hvorfor?

Hej

Jeg skal igang med at bygge drivhus/orangeri på 4m2 af træ og gamle ruder i min kolonihave, som bruges fra april til oktober. 

Mange steder tales der om sokler og fundament. Men jeg kan ikke finde ud af hvorfor? Kan jeg ikke bare stille det på fliser? 

vh Bodil


12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så drivhuset ikke vælter omkuld i en storm.

Det kommer vel an på hvor udsat drivhuset er, om det står i læ for stormvejr. Hvert år læser, ser og høre man da om drivhuse der er blæst omkuld.  

Ah! Jeg overvejede om det havde noget med isolering at gøre. Tusind tak for jeres hurtige hjælp! Det er klart en overvejelse ift storm, men det bliver virkelig virkelig tungt og står i læ i et hjørne. Kunne måske smide en stolpefod med spyd på. 

Det skal du ikke overveje hvis du køber de billige af slagsen, de ruster over i løbet af få år. Så er det bedre at punktstøbe nogle almindelige stolpefødder, som du fastgør drivhuset til. 

Annonce

Nå ok! Anede jeg ikke tak! Godt tip. 

Hovsa ser lige det hedder stolpebære. Det nemmest er nok at grave et hul i 1,5 spadestik dybde under hver hjørne af drivhuset, monterer (skrue) stolpebærene (som osse kan være de her simple "dimser") fast i drivhuset, så de osse stikker godt ned i hullet. Til sidst er det bare at fylde hullet op med beton, evt. drøjet med marksten som fyld.  

Et drivhus på 10 m2 vejer ca 360-400 Kg og der skal en fuld orkan til at flytte det , hvis du skruer dit 4 m2 trædrivhus som også er meget tungt , fast på fliserne , så skal der alså mere end en orkan til for at  flytte det .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Enig fliser er god ballast hvis drivhuset fastgøres til dem. Men jeg tænker, er der ikke risiko for at de knækker ved belastning?

Fundamentet er vel lige så meget for at give en stabilt underlag at stille drivhuset på.
Underlaget bevæger sig jo i forbindelse med frostvejr, tørke mm. Hvis underlaget bevæger sig meget, kan de resultere i at glasset kommer i spænd og går i stykker.
Men hvis fliserne har ligget stabilt i længere tid, er det nok ikke det store problem. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis