Ventilation / indblæsning over sengen?

Hej 😊

Skal om en måned have installeret et ventilationsanlæg i huset. Det store spørgsmål fra mig er, om det er en god ide at placere en af indblæsningskanalerne i loftet direkte over vores seng - over hovederne? 

Ovenstående var rådet fra fagmanden. Siden har jeg tænkt over det og spekulerer på om dette kan medføre gener.

Baggrunden for placeringen, skyldes at dette vil medføre den mest cirkulerende effekt, idet luften skal trækkes ud på det tilstødende badeværelse, som er et stykke fra fodenden af sengen.

Min forespørgsel skyldes uvidenhed, omkring dette vil medføre træk, eller støj, som vil besvære søvnen.

Der er ca 2 meter fra seng op til loft.

Anlægget er et nilan 302 combi polar.

En fagmand sørger for indregulering efter montering.

Er der mon nogen som har erfaring med dette emne?

God aften.

Vh Thomas

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ville jeg ikke bryde mig om.. det vil kunne mærkes, tror jeg..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er “no go” det vil give træk, selv efter en indregulering, og i samme ombæring, så ville jeg finde en ny fagmand, fordi ham du her taler med, han kender da intet til installationen af sådanne Genveks anlæg.

Tak for jeres input. Tænker i at placering over fodenden være bedre? 

Fagmanden er uddannet indenfor ventilation, fortæller han.

Placering skal være så langt væk fra sengen som muligt, men selvfølgelig ikke indeklemt i et hjørne. 

Og selv om du evt har et stort soveværelse, så skal luften nok cirkulerer fint rundt i værelset.

Måske har “fagmanden” teoretisk ret, men noget andet er det praktiske og hvis at han har været i “gamet” et stykke tid, så ville han aldrig foreslå en sådan placering.


Vi har netop fjernet en udluftning lige over mit hoved i soveværelset. Det trak ad h.... til før. Selvom luftstrømmen var svag, føltes det meget ubehageligt, når man skulle falde i søvn.


 

Hej Uldal

Hvor har i flyttet det hen og fungerer det bedre?



Jeg ved ikke hvilke slags ventiler folk har installere siden de blæser nedaf. Mit anlæg og ventiler blæser sidelæns altså ud langs loftet og det skal det så luften blandes optimalt med varmen i rummet.

Hvis man føler at det falder nedaf er ens rør dimensioneret forkert fordi der er ikke nok tryk til det blæser ud langs loftet og blandes på vejen ned.

Du kan roligt sætte den over sengen, alt det de andre fabler om er fejldimensioneret rør og eller for små anlæg.

Følg du bare din ventilationsmands råd men det er stort set ligegyldigt hvor de sætten den luften skal nok blive skiftet.

Det hele kommer an på rummets størrelse. Hvis rummet er for lille vil du kunne mærke træk (når det er kold luft) lige meget hvor i rummet du placerer ventilen. Luften spreder sig rigtigt nok langs loftet, men den rammer også vægge og falder ned (kold luft falder til bunds).

I ventilen kan du placerer en afblændingsplade for at retningsbestemme luften og med den er der en mulighed for at du kan rette luften ud i rummet hvor luften ikke ramme vægge (hvis rummet er stort nok).

Jeg gør selv tit det at jeg kører anlægget ned på trin 1 når det bliver en kold nat. Men det er nu mest for at spare lidt på varmen. Mit anlæg kan sagtens holde fugtigheden nede trods det at den kører på trin 1.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Valget står mellem til højre eller venstre for loftslampen. Til venstre for spejlet er badeværelse placeret, hvor der bliver udsugning.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis