Ubehandlet hylder af egetræ

Hej LDS,

Jeg har købt en række hylder i egetræ af mærket scandiwood hos Silvan, som skal bruges til opbevaring af bøger og nipsting indendørs.

Jeg har desuden købt tritrap bordplader lige (natur), og det var planen, at jeg ville behandle hylderne med dette. Mit spørgsmål er, er det nødvendigt at behandle hylderne med olie eller kan jeg blot lade dem være ubehandlet? De skal som sagt blot holder bøger osv..

Jeg synes nemlig træet i sig selv er meget flot, så jeg ville egentlig bare køre en klud over det, og slibe fibernet som rejser sig. Min tvivl er dog, om hylderne bliver ved med at være pæne, når de er ubehandlet..

Hvad mener i om dette?


Hylderne jeg omtaler:

https://www.silvan.dk/scandiwood-hylde-eg-fsc-200-mm-1500-mm-18-mm?id=3500-5193638&gclid=Cj0KCQiAwc7jBRD8ARIsAKSUBHJaIc6H-wqRldtTuuy6F1EfHHHpyLazpc1C7BJh24OYUGUwkp2O5eEaAmChEALw_wcB

 Med venlig hilsen

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der bare kommer støv på dem kan de nok sagtens holde sig ubehandlede. Men du må nok forvente at træet kan rejse sig lidt igen. 

En anden mulighed end olie er at vaske dem løbende med sæbe (rigtig sæbe ikke universal rengøring). Det vil trænge ind i det nye behandlede træ og give beskyttelse 


Ask

Hvis jeg alligevel skal ud i alt det der, så vælger jeg bare olien, det er alligevel det som kæresten helst vil have 😉

Jeg har dog endnu et spørgsmål, som jeg håber er i kan hjælpe mig med 🙂

I punkt 4, står der bagsiden også skal have- jeg forstår det som, at når jeg har behandlet én side, skal jeg vende træet og give det på bagsiden; før olien begynder at tørre. Er dette korrekt?

Jeg er bare bange for at det bliver til at se på bagsiden, hvis olien ikke er trængt ind og man har vendt pladen? Min tankegang er, at det ville man jo ikke gøre med fx Maling, jeg ved ikke hvordan olien opfører sig 🙂

Du skal jo ikke give så megen olie, at det sejler. Du bør give på begge sider, da du ellers risikerer træet slår sig. Men hav overfladen tørret h e l t af, inden du sætter papirvarer på, det kan trænge op i arkene.


 

Ang. olie vs. sæbe: Olien gør egetræet gyldent og fremhæver åretegningen, hvilket kan være ret flot, men hvis du vil beholde den naturlige egetræsfarve så er sæbe bedre, det bliver ikke lige så gyldent og det beskytter godt mod snavs.

Jeg har ikke særlig megen erfaring med at arbejde med træ, så tak for jeres inputs!

Vi har valgt at give træet olie, hovedsageligt fordi det vi får noget varmere træ, og det fremhæver åretningen.

Nu prøver jeg at give det et skud.

Jeg opdatere med resultatet for de interesserede, når det er færdigbehandlet

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også