El til pumpebrønd

Skal en almindelig pumpebrønd med 230V tilslutning have sikkerhedsafbryder eller er det nok med en stikkontakt med jord? Er det valgtfrit om afbryderen er placeret indendørs eller tæt på pumpebrønden? Mit eksisterende anlæg har blot en afbryder indendørs, og jeg er i tvivl om det er ok.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En stikkontakttilslutning er OK. Når du skal servicere pumpen trækker du stikket ud. Hvis du vil have en sikkerhedsafbyder, hører den til den faste installation.

fase

Hej S.Fabrin

Tak for svaret. Jeg opfatter det sådan, at den nuværende afbryder ikke er ok, men skal erstattes af en stikkontakt eller en sikkerhedsafbryder. Må den være indendørs eller skal den anbringes nær ved pumpen?

Mvh HME

Stikkontakten virker som en sikkerhedsafbryder. Egentlig skal en sikkerhedsafbryder have en mulighed for at alle, der arbejder på maskinen, kan sætte deres hængelås på afbryderen, så maskinen kun kan sættes i drift efter, at den sidste lås er fjernet. Det er jo ikke det, det drejer sig om ved din kloakpumpe, så lad os være lidt praktiske og sige, at hvis du har en stikkontakt, som bruges til pumpen, og du vælger at sætte den udenfor, så du kan se den fra pumpebrønden, er det OK. Det drejer sig om, at du ikke kommer til skade, når du stikker fingrene ind i pumpen eller har den skilt ad. 

fase

Stikkontakter nede i selve pumpe brønden har jeg ikke gode erfaringer med. Der er for meget fugt og ammoniakdampe tror jeg. Resultatet er at de indvendige dele irrer sammen i løbet af få år. 

Men en stikkontakt over jorden i umiddelbar nærhed af brønden, er perfekt. Kan den så få en hat på til daglig af noget regntæt ( gl gryde, beton hat, plastspand ) så skæmmer den ikke, og er stort set altid tør.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Det var nu ikke min tanke at sætte stikkontakten nede i pumpebrønden, men måske er der en mur i nærheden, som stikkontakten kan placeres på. Et regntag/klimaskærm over stikkontakten vil være helt fint, men jeg kender ikke pumpebrøndens placering i forhold til bygningen.

fase
Annonce

Det fremgig heller ikke, men jeg ville lige fremlægge mine dumheder,  Jeg har gjort det et par gange ( nede i brønden ) og det med dårlig resultat.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Tak for svarene. 

Mvh HME

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis