Støbe beton på fliser??

Hejsa

Jeg er blevet lidt teenager igen og er startet forfra med at stå på skateboard som 33 årig :D

Men når man nu i mellemtiden har fået hus, så kunne det selvfølgelig være fedt at hvis man havde plads til det på egen grund + det er altid sjovt at bygge!

Anyway, jeg har leget med tanken om at lægge beton oven på en eksisterende lille terrasse (ca 20 m2), som er på gavlen af vores hus. Nord-øst vendt, så får alligevel ikke ret meget sol.

Terrassen er lavet af grove beton sten. Ved ikke lige hvad de hedder, men tror terrassen har lagt der i lang tid 20+ år i hvert fald, måske helt fra byggeår i 1978.

https://ibb.co/KLVp2P6

Jeg har aldrig arbejdet med beton, så spørgsmålet er, kan jeg støbe en beton overflade (3-4 cm tyk) oven på disse sten? Synes jo underlaget er ret stabilt, men ved ikke noget om om betonen kan binde til stenene, eller om det er lige meget, eller hvordan.

Jeg har umiddelbart tænkt mig at bruge betonmix som bare skal blandes med vand. Gider ikke rigtig stå og bøvle med sand og blandingsforhold osv.

Er det en dum ide, eller er det et projekt jeg kan arbejde videre med?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Normalt anbefaler man ikke at højtryks rense fliser, men hvis du skal have beton blanding til at hæfte så skal de være rene. 

Derefter svummer du dem. Det vil sige blander sand og cement  1 : 1 og i en tynd blanding. Denne vælling fejes hårdt i med overfladen med f.eks. en gadekost. Det kan være dagen før støbning. 

Der er også mulighed for at feje en opblandet fliselim på de rene belægnings sten. Så skal man støbe samme dag altså vådt i vådt.

Herude kalder vi disse sten Trehøje sten og de blev støbt i "million" vis på den lokale cementstøberi. Det kan være formen blev brugt andre steder,

Skal du støbe så tyndt et lag skal du bruge støbesand og cement i forhold 4 : 1 ikke beton miks. Det hedder så slidlags beton. Altså beton uden sten i blandingen.

Måske kan du købe noget færdig slidlags beton. 

Om du hælder færdig støbemix i din blandemaskine sammen med vand eller du tager 8 skovlfulde sand efterfulgt af 2 skovlfulde cement og tilsætter vand DET ER SAMME ARBEJDE.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 24-02-2019 22:07:39

Men er det ikke plader som disse belægnings sten skal beklædes med så du kan fortsætte med ramper i begge ender. Det er da hvad jeg ser på skate pladser.

Ved ikke rigtig hvad der findes af plader, men ser det ikke rigtig som en mulighed, da der ikke ikke er mulighed for adgang for tungt maskineri der hvor de skal ligge. Men jeg ved som sagt ikke så meget om den mulighed.

ev elmand skrev den 24-02-2019 22:00:28

Normalt anbefaler man ikke at højtryks rense fliser, men hvis du skal have beton blanding til at hæfte så skal de være rene. 

Derefter svummer du dem. Det vil sige blander sand og cement  1 : 1 og i en tynd blanding. Denne vælling fejes hårdt i med overfladen med f.eks. en gadekost. Det kan være dagen før støbning. 

Der er også mulighed for at feje en opblandet fliselim på de rene belægnings sten. Så skal man støbe samme dag altså vådt i vådt.

Herude kalder vi disse sten Trehøje sten og de blev støbt i "million" vis på den lokale cementstøberi. Det kan være formen blev brugt andre steder,

Skal du støbe så tyndt et lag skal du bruge støbesand og cement i forhold 4 : 1 ikke beton miks. Det hedder så slidlags beton. Altså beton uden sten i blandingen.

Måske kan du købe noget færdig slidlags beton. 

Om du hælder færdig støbemix i din blandemaskine sammen med vand eller du tager 8 skovlfulde sand efterfulgt af 2 skovlfulde cement og tilsætter vand DET ER SAMME ARBEJDE.

 Tak for svar.

Var ikke klar over det med at svumme dem, det skal jeg huske.

Er det pris du tænker på når du anbefaler cement+sand frem for færdigbeton? Eller er kvaliteten bedre?


Hvad tænker du om noget som det her?

https://www.weber.dk/beton/produkte...-4-mm.html

Og tror du der skal lægges noget armering i når det er så tyndtet lag?

Jeg tænker ALTID på prisen. Den Weber er den rigtige. Jeg har ikke erfaring i det konkrete, men der er vel knap nok plads til armering. 

Når jeg skriver plader så det sådan nogle ramper jeg tænker på, når du nu skal lege. Der laver man trækonsruktion og så beklæder med de glatte plader der kaldes støbeplader.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Jeg skal ikke ud og rode med ramper af beton, det bliver sgu lidt avanceret at arbejde i for mig!

Det bliver rent træ hvis jeg skal lave ramper.

Det er sådan set også det jeg skriver   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ramper laves netop i støbeplader. Det er en slags krydsfiner. Altså uden beton, men er glatte hvorfor de også bruges til at støbe med. De er mørkebrune.

Du kan bygge et træskelet på fliserne og skrue disse plader på som en stor terrasse, det behøver ikke være som ramper, og så slipper du for betonen.


Elektronikteknikeren

Okay, jeg havde ikke forstået hvad støbeplader var. Gik ud fra det var noget med beton når det nu hedder "støbe". Så lærte jeg det!

Går ud fra du tænker at jeg skal lave en miniramp.

http://media.xtremeskater.com/ramp-plans/mini-ramp/miniramp.gif

Det kunne også være fedt, men det er ikke helt det jeg leder efter, da jeg egentlig også gerne vil lavet noget ved de grimme sten. Og synes også det er lidt for meget træarbejde til mit behov. Og så kan den ikke flyttes eller dækkes til for vejr så let

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis