Støv fra ventilationsanlæg?

Hej,

Vi har et forholdsvis nybygget hus fra 2015 med et Nilan 450 anlæg. Filtrene bliver skiftet hver 3. måned. Alligevel synes vi, at der er mere støv i huset end hvad godt er. Vi kan støvsuge hele huset, og dagen efter, er der fnullermænd og støv. Forskellige mistanker:

- Anlægget er ikke reguleret godt nok, så der pga. trykforskelle bliver der trukket luft ud af udsugningerne og dermed blæser støvet fra filtrene ind i huset.

-Emhætten - som har sit eget motor og afkast/rør - skaber et stort undertræk og trækker luft ud af udsugningerne

- Anlægget er utæt og dermed bliver der trukket luft

- Ventilationsrørerne skal måske renses pga. meget byggestøv der fortsat driller?

- Taghætterne er ikke de rigtige, så der måske bliver presset luft ind. Så når vinden er fra den forkerte hjørne.

Det er dog ikke lykkedes mig at isolere problemet helt. Gode råd og pointers ønskes. 

Mvh. Theo

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan ikke umiddelbart finde nogen årsag til at skal lede efter problemet i ventilationen.

Er filtrene komplet stoppet til hver 3. måned? og hvilke filtre bruges der?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvor mange er der i husstanden? Har i husdyr? Byggesæt? Anlægget blev forhåbentlig ikke igangsat før byggesvineriet var overstået?

Jeg tror ikke anlægget er årsag til støvproblemet, men en simpel prøve var jo at standse anlægget i et par dage og så se hvad der sker med støvet. 

Det samme med emhætten, der kan i minimere brugen et par dage og ellers åbne køkken indviet på klem når den kører. 

Men jeg tvivler på at det vil gøre nogen forskel, men så er det da prøvet. 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej,

Filtrene er ikke total stoppet. Det er almindelige filtre G4 købt fra filtershops.

Hustand er 5 personer, ingen husdyr.

Jeg tror anlægget var sat til et stykke inde i byggefasen, men ikke sikker.

Ved udsugningen i køkkenet kunne jeg se at der var samlet sig meget støv (klumper), mens andre steder (bad og bryggers) var det begrænset. 

Filtrene SKAL jo renses / skiftes hver 3 mdr. 

Jeg er helt sikker på at det ikke er anlægges skyld.

Når et sådant anlæg kører, så bliver luften tør, og støvet fra dig selv, din hund, gulvtæpper og gardiner mm. hvirvles lettere op i luften og suges ud af dit anlæg og sætter sig selvfølgeligt på/i filtreret, inden at luften blæses hen over varmeveksleren.

Så tænk på det på den måde,at når støvet er suget ud, så er det ikke noget som du eller går og indånder. Jeg har selv et Nilan anlæg og ja filteret får hurtigt et fint lag støv, og derfor er det også vigtigt at skifte / rense filtret hver 3 mdr.

Og grunden til at i ser støvet indendørs er pga af den tørre luft ved vintertid som gør at støvet lettere hvirvles op og ikke ligge og gemmer sig i diverse sprækker.

Jeg kan også tørre støv af og dagen efter kan jeg igen se støv på den netop aftørrede flade.

Har Nilan CT200, papirisolering på loftet, membran i adskillelse med tapede samlinger og fuget langs alle kanter. Vi har problemer med støv der helt klart er fra papirisoleringen, ses på farven på støvet såvel som på de lidt større nullermænd der dukker op igen allerede dagen efter rengøring. Filter rengøres hver 3 måned. To personer og lille hund - men som skrevet er det tydeligt at det meste støv ligner isoleringen. Emhætte ikke tilsluttet ventilationen.
Kan man sætte et filter på ind- og udblæsningsventilerne ?
Annonce
Desværre gammel tråd.
Om det passer til alle typer ventiler ved jeg iķke, men man få "nissehuer"  der kan sættes op i både indblæsning og udsugningsventiler.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg tænkte selv noget i den retning, men hvis man søger på nissehuer er det noget andet man får. Tak for forslaget.
Det er nok kanalfilter du skal søge efter. Har fundet et eksempel her: Kanalfilter

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg har også selv fundet dem, men tak for svar.
:)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis