Hjælp til termograferingsbilleder og hulmur?

Vi har et hus fra 1954 der blev hulmursisoleret i ca 1997 med flamingokugler.

Vores varme er så steget ca 63 % nu pga et tilskud der er fjernet og jeg har så fået et firma ud for at tage billeder af huset for at se om vi kan gøre noget for at spare penge.

På billederne kan jeg godt i kanten hele vejen rundt i husets ydervægge se at flamingokuglerne er faldet sammen, men jeg kan simpelten ikke vurdere hvor meget og om det er pengene værd at få fjernet kuglerne og få blæst papirsuld ind istedet for til 20.000 kr.


håber nogen kan hjælpe mig med at tyde billederne 

Vi har et hus fra 1954 der blev hulmursisoleret i... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

De steder du nævner på nær i toppen af muren er jo steder hvor der ikke er isolering, fordi der ikke er hulrum til isoleringen. Fordi der er bærende elementer i muren som gør den massiv og varmeledende.

Undersøg om du kan komme til at hælde kugler ned oppefra, hvis du kan, er det bare ud i Silvan og købe sådan en sæk(kestol) og hælde den i.

Ps. Når i skifter vinduer bør i forbore en række huller ind i muren og sprøjte PU skum ind som låser kuglerne når det hærder.


Elektronikteknikeren

Følger der ikke  nogen anbefalinger med sådan en fotografering? der skal jo være en der forstår billederne der rådgiver. 

I min øjne ser det nu heller ikke ud til der er meget at hente, jo der er nogen kuldebroer her og der, men det er der jo i gamle huse. 

Som de andre skriver, hvis der er plads til flere flamingo kugler i væggen og du kan få dem derned, så er det en billig isolering. ellers er det ud i den langt dyrere løsning at lave udvendig isolering på hele huset. 

Husk nu at din varme er ikke steget fordi dit hus hen over natten er blevet dårligere isoleret. det har været sådan hele tiden, varmen var bare billigere før. 

Pizzabager: Jo der kommer en på mandag og forklarer rapporten. Det er jo bare det at det jo er nemmere at få en ufrivildig vurdering og håbede der måske var nogen herinde der vidste en masse omkring termografering, for der er ingen tvivl om at firmaerne der hulmurs isolerer jo gerne vil sælge deres produkt hvis der er noget billederne kan vise.

Jeg fandt dog et sted på nettet hvor man efter 20 år med flamingokugler fjernede dem og blæste papirsuld ind istedet og efter 4-6 år ville det alligevel have tjent sig hjem.

Mht huset er det samme så er forbruget det også, men det er sgu dyrt at skulle finde 800 kr mere frem om måneden for det samme. Så kunne jeg spare 200 kr om måneden ved at få papirsuld, vil det da være godt givet ud vil jeg selv mene. Mit indeklima vil jeg da også tro vil blive mere jævnt hvis de kuldebroer bliver lukket ordentligt.


Jeg har en laser temperaturmåler og kan selv måle at toppen hele vejen rundt er omkring 2-3 grader koldere, samt flere steder ved vinduer og døre er den det også.

Et enkelt sted i det ene badeværelse er der kommet lidt skimmel i et lufttæt hjørne hvor temperaturen på væggen er ca 13 grader mod resten af væggen 19 grader, så der er der da hul i hulmurens isolering?


Det er desværre ikke så nemt at få hældt ekstra kugler i, da den ene side af skunken er lukket. Vores hus er bygget på baumadæk og spærrene hviler på udhænget på betonplader

I et ældre hus vil der altid være de temperaturforskelle som du måler omkring vinduer da der jo ikke er isoleret nær så godt her.

Der er normalt ikke noget alarmerende i, at der er 3 graders temperaturforskel i et ældre hus, men som tommelfingerregel plejer jeg at sige at ved 6 graders temperaturforskel og derover, er der risiko for kondensering og dermed opfugtning (risiko for skimmelsvampe).

har fået tilbud fra 3 firmaer nu.  det ene mente ikke det var nødvendigt med hulmursisolering.

Det sidste firma ville istedet for fylde efter fremfor at tømme og isolere igen.

Som jeg kan se i min hulmur i skunken, så er der gennemgang hele vejen op så mit baumadæk må stå på indervæggen så de kuldebroer man ser, er sammenfald.

Det ser dog ikke ud til at der mangler noget fra skunken af, men det er ikke nemt at komme til at fylde i med mindre man er et slange menneske

Annonce

Hej, jeg følger lige med.

Vi fik hulrumsisoleret vores 70´er hus med papiruld får et år siden i sommers og der jeg senere fik lavet termografi i efteråret, viste det sig også kuldebroer i toppen af væggene, altså ca. 20-25 cm i toppen ve dloft og i hjørnerne. Da jeg kontaktede isoleringsfirmaet sagde de, at de har isoleret og giver garanti, men kuldebroerne i toppen nok skyldes en rem i væggen og hvis de kommer og tjekker og der er isolering, ville de bonne mig. Vi har tillige problemer med skimmel i hjørnerne... Derfor droppede jeg at at få isol firmaet ud, da de ville bonne mig... blev ret sur på dem.

Vi skal i øvrigt have lavet nyt tag inden for 2-3 mdr. Kan man gøre det ifm. nyt tag og tagisolering særligt for at få styr på kuldebroerne i toppen...?



kh. hilsen Mr. GDS 0

jeg har valgt et firma der vil efterisolere med papirsuld. samme fremgangsmåde som hvis huset skulle hulmursisoleres første gang og prisen er acceptabel ift at vi får lukket det kuldebroer og huller der mangler at blive fyldt.

Har læst at flamingokuglerne og papirsuld går fint i spænd så må tro å at de også gør det?

hvor meget eller lidt det giver på varmeregningen har jeg ingen ide om, men har snakket med flere tømre nu, der siger at der ikke burde være ca 3 graders forskel på indervæggene og at der ikke burde være koldere for oven, da varmen trækker op?


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis