opladning af startbatteri om vinteren

Jeg har min båd liggende i vandet om vinteren men når jeg ikke bruger den et stykke tid bruger lænsepumpen al strømmen og batteriet dør.

I år har jeg liggestrøm for at holde batteriet opladet ved hjælp af en Ctec lader men det var nærmest som om det fik batteriet til at dø med det samme.

Er der nogen der har erfaringer med den slags liggestrømsopladning? Jeg har mistanke til at batteriet ikke kan tåle opladning i frost eller lignende. Har I nogle erfaringer, evt med laderegulatorer der hindrer for stor afladning eller ladning ved for lave temperaturer, eller hvad der ellers kan være problemet?

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gregeren
Gregeren
3917 2830

Du skal have en batterivagt, som sørger for at batteriet ikke underaflader. Det ødelægger batteriet.

Endvidere bør du finde dig et solpanel 40w i størrelse er fint, hvis pumpen ikke kører hver dag. Samt en laderegulator.

Det er vigtigt at din pumpe ikke har en styring som har et standby forbrug der langsomt dræner batteriet.

Endvidere skal batteriet være af gel eller agm typen. Startbatterier duer ikke.


Elektronikteknikeren
Jake
Jake Trådstarter
8

Tak for svaret.

Hvad mener du med batterivagt?

Jeg troede Cetec laderen havde en laderegulator?

Men jeg har jo strøm fra land så hvorfor solcelle?

Hvilke komponenter skal jeg købe?

Hvis du indstiller din C-tec lader rigtig, burde den holde batteriet i form, hele vinteren.



Hellere eje, end at leje.
Annonce
Annonce
knudr
knudr
495 8585

Et startbatteri tåler ikke at blive afladet, Så hvis lænsepumpen har afladet batteriet nogle gange, er det derfor det døde. Køb et "fritidsbatteri" til lænsepumpen, og lad startbatteri være startbatteri alene.


Venlig hilsen
Knud
Jake
Jake Trådstarter
8

Hvad er et fritidsbatteri?

Gregeren
Gregeren
3917 2830

Et fritids, marine, forbrugs, eller camping batteri. De har mange navne.

som alle dækker over at kunne tåle at blive afladet dybere og flere gange.

Et almindeligt startbatteri bliver nedbrudt hvis mere end halvdelen af kapaciteten bliver udnyttet, med efterfølgende mangelfuld eller langsommelig opladning, eller ved frostvejr.

Det egnede batteri er normalt af AGM eller gel typen.

Batterivagt sørger for at slå strømme til forbrugeren fra når batteriet nærmer sig en lav restkapacitet, for at skåne batteriet. Disse fås i Biltema, Thansen mv.

Forslaget om solpanel gik på at jeg forstod på dit indlæg at du ikke synes metoden med fast strøm på båden var ønskelig.


Elektronikteknikeren
Annonce
Søren O
Søren O
4697 7000

Hvordan har du haft din Ctec lader tilsluttet? Du har vel fastmonteret ladeledningerne op batteriet?

Hvis laderen ellers er tilsluttet rigtigt, skulle startbatteriet jo altid være fuldt opladet. Selvfølgelig kan laderen ikke holde liv i et defekt batteri, men det plejer at være ved store belastninger af batteriet (start af motor) man opdager at batteriet er defekt.


Søren O
Gregeren
Gregeren
3917 2830

Mon ikke at batteriet er klappet helt sammen med det forbrug der tidligere har været uden lader på fra landstrøm..


Elektronikteknikeren
Jake
Jake Trådstarter
8

Som jeg forstår det:

Jeg skal have et AGM eller gel batteri med en ctec lader og en batterivagt. Ctec laderen er fast forbundet til batteriet på polerne ligesom lænsepumpen. Hvordan skal batterivagten forbindes? 

Når det bliver frost fryser lænsepumpen så den ikke kan pumpe vandet ud. Det giver sikkert en unødig belastning af både pumpe og dermed batteriet. Kan jeg få en batterivagt der ofså afbryder pumpen ved 1grad?

Gregeren
Gregeren
3917 2830

Lænsepumpen må ikke kunne starte hvis den er blevet til en isklump.

Det svarer næsten til en kortslutning af batteriet.

Kan du sætte pumpen så den er fri af vand når flyderen stopper den?

Batterivagt sættes mellem batteri og pumpe, men er kun nødvendig når du ikke har lader på. Men skader ikke at sidde monteret altid.


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Lignende indlæg

  1. Berlingo aflader batteri når der står stille ca. 4-5 dage
    Lav-Bil (55 svar)
  2. Marinebatteri vinteropbevaring
    Bådmotorer (12 svar)
  3. Cetek lader.
    Lav-Båd (10 svar)
  4. lader til båd
    Lav-Båd (34 svar)
  5. Sabb 8hk og dynastarter
    Bådmotorer (28 svar)
  6. Rækkefølgen på startkabler i denne kolde tid
    Lav-Bil (3 svar)
  7. Mit batteri "koger"
    Lav-Båd (8 svar)
  8. Nyt Batteri og Hvad Så ?
    Lav-Båd (15 svar)
  9. Havetraktor - er batteriet færdigt?
    Lav-Have (17 svar)
  10. Jump starter til båd
    Bådmotorer (7 svar)

Populært lige nu

  1. Besøg af politiet !
    Jura, reglementer og krav (læst 1129 gange)
  2. El: Splitte nulledning og strømførende ledning
    Lav-Hus (læst 366 gange)
  3. Hvorfor bliver min mælk sur før tiden?
    Lav-Mad/drikke (læst 2572 gange)
  4. Forsikring råd i bærende bjælker
    Lav-Hus (læst 531 gange)
  5. Lugt af skadedyr
    Lav-Hus (læst 1655 gange)
  6. Kabeltræk fejl??
    Lav-Hus (læst 369 gange)
  7. Drop oliefyr der er bedre alternativer? Fup eller fakta?
    Fyr og opvarmning (læst 1065 gange)
  8. Garage omdannes til hobbyrum
    Jura, reglementer og krav (læst 1444 gange)
  9. Tre stikkontakter uden strøm
    Belysning (læst 2573 gange)
  10. Langå luft-til-luft-varmepumpe, sammenhæng mellem pris og kvalitet?
    Fyr og opvarmning (læst 301 gange)

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis