Nyt tag men kan spær holde

Findes der nogen her som har skiftet tag på en parcelhus fra 1984 og at spærene så skulle forstærkes

Min plan er nyt teglstenstag JacobiZ5 på mit hus som har IBF tagsten på idag , men da reglerne for spær er blevet opgraderet siden 1984 må jeg kun lægge let tag på idag

Huset er med 25 grader gitterspær spærhoved 120x45 spærfod og tænger er 95x45 mm der er en afstand på 6,9 mtr. mellem indermurene , mit problem er så at efter TRÆ59 skal spærfod være 120x45 mm  , så jeg vil meget gerne høre om nogen har været ude for at spær kunne forstærkes , og hvad der blev gjort ,og om der er nogen man kan henvende sig til med erfaring inden for dette

Jeg ved godt at en bygningsingeniør kan lave statisk beregning , og han vil nok sige at spærene ikke er stærke nok , men det jeg er mest ude efter er , hvordan kan de forstærkes på en nem måde

Et par flasker rødvin vil jeg også gerne give , hvis der kommer en nem og smart løsning


Findes der nogen her som har skiftet tag på en... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Orla Nautrup skrev den 21-02-2019 22:19:40

Nu er det jo sådan, at tabelopslag er på den sikre side, og det kan være en nøjagtig ingeniørberegning, viser at dine spær er stærke nok, eller kun har behov for mindre forstærkninger.

 Jeg har også selv tænkt at et spær som hviler på et skillevæg , hos mig Fibo element , vil spær jo være støttet , og i min logik , vil det kun være den udadgående kraft , sådan at de må mene at 95x45 mm spærtræ vil blive trukket fra spærhoved eller rykket over , men jeg kan godt se at ved en 120x45 mm spærtræ kan der sættes en større tandplade på

BOFH skrev den 22-02-2019 08:39:55

Overordnet findes der masser af pæne tegl der også er lettere end Jacobi Z5 - men overordnet er der ihvertfald to betragtninger man bør gøre sig.

1) Betonsten på gitterspær af 120mm træ vil næsten uvægerlgit have sat sig lidt siden det er lagt op - dvs for at få en lige tagflade og tagryg skal den rettes op (ellers ligner får fladen form som en banan og tagryggen har pukler) - dette gøres vha påforing på siden af eksisterende spær og samtidig bliver spæret stærkere.

2) Der er jo nok krav om ifm udskiftningen af taget at der efterisoleres til en minimumsstandard. Dvs at for at få plads til isoleringen, vindbræt, fodplade etc så skal tagfladen løftes alligevel, Dette gøres OGSÅ vha påforing til eksisterende spær.

Vil du lave det hele selv eller har du allieret dig med en tømrer til den del der kræver håndelag og gefühl? Både tømrer og en hvilken som helst seriøs tømmerhandel med en ordentlig rådgiver (de vil jo gerne sælge dig materialerne) har også kontakt til dem der producerer tegl og begge dele bør kunne stå inde for en sådan beregning - det er en relativ triviel opgave indenfor faget og absolut ikke raketvidenskab.

/BOFH

 Når jeg kigger på mit nuværende IBF tag , synes jeg det ligger meget pænt , det ser ikke ud til at være skæv , og grunden til at jeg vil skifte tag er mest fordi mit undertag er fuld af huller

Isolering vil jeg have op på 300 mm , nok med papiruld , da min dampspærre ikke er tæt  , mit loft er slået op direkte på spær , og isolerings højden på udvendig indermur kommer nok kun op på 150 mm når der skal være 70 mm luft

Jeg har snakket med 2 tømre som vil lave det for mig i sommerferien og jeg vil så også hjælpe til, Jeg har spurgt tømmerhandel , de siger de ikke må rådgive og jeg har skrevet til Jacobi , men de siger at de ikke har den fornødne viden om spærforstærkning , jeg har også snakket med en bygningskonstruktør , som har sagt at jeg kunne lave det som den vedhæftede billede længere oppe , Jeg har også hørt at V Meyer har en bygnings ingeniør fra Esbjerg de bruger , det skulle koste 4000 kr og hvis du køber tagsten , hos dem betaler de halvdelen , men nu var det Jacobi Z5 jeg gerne ville have op


Der er også den mulighed at spørge en spær fabrik, du kan være heldig at finde den fabrik hvor dine spær er produceret, selv om det var omkring 1984.

Om det koster 4.000 eller 6.000 for en ny beregning er ingen ting, sammenlignet med et nyt tag, eller du selv bygynder at lave en eller form for "fusk".

Det kan blive væsentligt dyre at spare det forkerte sted!

I stedet for alt det påforing mm, hvad vil det så koste at indsætte et extra spær imellem dem som er, derved fordeles trykket. Og man behøver ikke at komme ned i stuerne, som hvis man skiftede alle spær,


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Jeg skal nok ha snakket med en fagmand , rådgiver , ingeniør om mine spær kan holde , så hvis nogen her kan anbefale en mand som kan give mig svar , f.eks en bygningsingeniør eller tagtømrer  vil jeg meget gerne have navn , synes det er svært da der faktisk ikke er nogen bygningsingeniører i vestjylland

 

Annonce

Dem der arbejder mest med denne/din problematik til daglig, er en spær fabrik, de har også de nødvendige beregningsprogrammer, som de bruger dagligt. 

Det er ikke sikkert at en given Fagmand, Rådgiver eller Ingeniør har de nødvendige beregningsprogrammer lige ved "hånden", samt det er heller sikkert at det er deres daglige arbejde.

At skrue ekstra forstærkning på hele spærfoden er også, efter min opfattelse, noget af en udfordrende opgave. 

Det vil være langt hurtigere at sætte ekstra gitterspær ind i taget, ved blot at fjerne alle lægterne, kun i den ene side af taget. I de nye gitterspær kunne spærfoden, evt. ligge 100-200 mm højere, så du ikke skulle flytte/fjerne isoleringen.

En anden mulighed, som en spær fabrik, måske ville gøre/anbefale, er at sætte ekstra tænger ind. Det kunne også være at skrue/bolte krydsfinersplader på begge sider af gitterspæret, givne svage steder.

Hvis jeg selv stod med den problemstilling ville jeg helt klart spørge en spær fabrik.

Jeg lige været på loftet ,og har fået taget et billede af mærkningen på spær og som jeg ser det kan de bære 55 kg tager jeg fejl ?   Jeg vil jo gerne ligge Jacobi Z5 på taget 52 kg m2.  men vil også godt have IBF dobbelt S plus på hvis de kan bevare den pæne overflade i mindst 20 år billede af mærkning på spær ,og sådan som jeg forstår det kan de bære 55 kg. tager jeg fejl


Har lige prøvet at "Google" Ringkøbing Spærfabrik, dog uden resultat.

Dog dukker Jysk Spærfabrik A/S op i samme område. Den er grundlagt i 1995, af 3 personer. Det er ikke utænkeligt at Ringkøbing Spærfabrik er gået konkurs. Efterfølgende kan 3 medarbejder havde videreført fabrikken, med et nyt navn, Jysk Spærfabrik A/S. Kan se, i følge KRAK, at det er en forholdsvis mindre fabrik med 19 medarbejder.

Somme tider er en mindre virksomhed mere behjælpelig end en stor "tung" koncern.

Du har endda ordrenr. 117/83, ( formentlig nr. 117 i 1983 ). Der sker ikke noget ved at give dem et ring.

Jeg kan godt se der er en " spærfabrik " i nærheden , jeg vil da prøve at køre forbi og spørge , jeg har også søgt og også fundet navnet Jysk træelement , samme sted

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis