Mindre svampe angreb indvendig på murstensvæg

Hej LDS

Jeg har opdaget et mindre svampe angreb på en af mine ydremure.

Muren er en murstenvæg, og har sidste år været en del af en teresse (udvendig mur). 

Vi indragede dog denne for ca. et år siden til beboelse.

Det er meget lidt, dog kan jeg godt tænke mig at få jeres inputs til hvad det kan være og hvordan jeg kommer det til livs.

Jeg har fjernet det en gang med noget rodaloen


og knofedt dog er det lige så stille kommet igen.

Jeg håber at i kan hjælpe mig videre.


Mvh.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det der er ansamling af fugt. Det bliver til svamp og mug. Du skal udlufte meget mere.


 

Hvis jeg forstår det rigtigt så er konceptet at i har lavet en isoleret "vinterstue" eller hvad man nu vil kalde det som sidder udenpå den tidligere ydermur?

I så fald så er der jo nok en kuldebro der i hjørnet, fordi muren også går direkte ud på den anden side. Det betyder at det område ofte vil være meget koldt og derfor vil der komme kondens på muren når rummet er opvarmet.

Eneste kur mod det er som Uldal skriver udluftning - Hvis det er helt galt kan man selvfølgelig kombinerer det med noget anti-skimmel maling, men problemet er så at du risikere at svampen vokser et skjult sted uden at du bliver klar over det. 


Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Ja problemet er nok at muren har massiv forbindelse til ydersiden, så der foregår en stor afkøling af dette hjørne.

Almindeligvis kan du blot inkludere afrensning af dette hjørne i hovedrengøring 2gange årligt f.eks.

Eller du kan isolere dig ud af problemet, det er så den dyre metode. Man kunne overveje at pille vinduesrammen ud, save en rille i muren bag rammen så muren bliver brudt, indsætte isolering og putte vinduet i igen. Det skal selvfølgelig gøres teknisk forsvarligt ifht. at sikre murens stabilitet.


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også