Mindre svampe angreb indvendig på murstensvæg

Hej LDS

Jeg har opdaget et mindre svampe angreb på en af mine ydremure.

Muren er en murstenvæg, og har sidste år været en del af en teresse (udvendig mur). 

Vi indragede dog denne for ca. et år siden til beboelse.

Det er meget lidt, dog kan jeg godt tænke mig at få jeres inputs til hvad det kan være og hvordan jeg kommer det til livs.

Jeg har fjernet det en gang med noget rodaloen

og knofedt dog er det lige så stille kommet igen.

Jeg håber at i kan hjælpe mig videre.

Mvh.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
uldal
uldal
6694 6500

Det der er ansamling af fugt. Det bliver til svamp og mug. Du skal udlufte meget mere.

AskH.
AskH.
1067 2860

Hvis jeg forstår det rigtigt så er konceptet at i har lavet en isoleret "vinterstue" eller hvad man nu vil kalde det som sidder udenpå den tidligere ydermur?

I så fald så er der jo nok en kuldebro der i hjørnet, fordi muren også går direkte ud på den anden side. Det betyder at det område ofte vil være meget koldt og derfor vil der komme kondens på muren når rummet er opvarmet.

Eneste kur mod det er som Uldal skriver udluftning - Hvis det er helt galt kan man selvfølgelig kombinerer det med noget anti-skimmel maling, men problemet er så at du risikere at svampen vokser et skjult sted uden at du bliver klar over det. 

Ask
Gregeren
Gregeren
3798 2830

Ja problemet er nok at muren har massiv forbindelse til ydersiden, så der foregår en stor afkøling af dette hjørne.

Almindeligvis kan du blot inkludere afrensning af dette hjørne i hovedrengøring 2gange årligt f.eks.

Eller du kan isolere dig ud af problemet, det er så den dyre metode. Man kunne overveje at pille vinduesrammen ud, save en rille i muren bag rammen så muren bliver brudt, indsætte isolering og putte vinduet i igen. Det skal selvfølgelig gøres teknisk forsvarligt ifht. at sikre murens stabilitet.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Lignende indlæg

1. Gab mellem vindue og væg
    Lav-Hus (4 svar)
  2. Led pære uden beskyttelse?
    Belysning (4 svar)
  3. Kan denne væg rives ned? (måske stabiliserende)
    Lav-Hus (6 svar)
  4. Våde spær - Skal jeg være nervøs?
    Lav-Hus (12 svar)
  5. Hvilken svamp?
    Lav-Hus (7 svar)
  6. Svamp på ydre husvæg
    Lav-Hus (11 svar)
  7. El-installationer bag skab eller ovn?
    Jura, reglementer og krav (9 svar)
  8. Væg - bærrende eller ej?
    Lav-Hus (8 svar)
  9. Hvordan skal jeg angribe dette fugt
    Lav-Hus (4 svar)
  10. Alger ?
    Lav-Hus (1 svar)

Sponsor på LDS

Malgodt

Malgodt er en af de mest populære maling-butikker på nettet med fysiske butikker i Aarhus og Rødovre/Glostrup. Har været sponsor på Lav-det-selv.dk igennem flere år og bidrager med artikler og ekspertviden.

Se mere

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her

Se også