Gammel ligusterhæk udskiftes

50 år gammel ligusterhæk fjernes. Er tilrådet bøgehæk i stedet, da nye ligusterplanter har svær vækstbetingelser i gammel hækområde. Har nogen erfaring med dette og hvad er grunden.

Vh hjejlen

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kunne jo også skære den gamle liguster ned til 10 cm over jorden, så skyder den som frisk.

Hvis du vil have hæk mens du venter, skærer du den ene side helt ind til midten og året efter, den anden side.


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Jeg har prøvet at skære en 40-45 år gammel ligusterhæk ned. Den kom aldrig pænt igen. Den blev ikke tæt. Vores genbo prøvede samme løsning. Den er også pænt grim at se på.

Jeg skiftede hele vores ud med bøg. Det har jeg ikke fortrudt.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Tak for svar 

Det blivet en bøgehæk👍🌞

Absolut enig med Speddy, man kan fint kappe en liguster ned til 10 cm over jorden, rodnettet er etableret og skal nok sætte fut i planterne igen. Selv har jeg gjort det flere gange med godt resultat.   

Bøgehække er flotte men giver en hulens masse visne blade, og så er bøg desværre modtagelig for honningsvamp. 

Mht.  svære vækstbetingelser i gammel hækområde.. min erfaring er man godt kan genplante liguster hvor der tidligere har groet liguster. Fx. hvor en gl. liguster er gået ud pga. ælde har jeg med succes blot plantet nyt. 

Hvis man vil have en ny flot liguster hæk , hurtigst muligt , så er det metoden med at skære hækken ned i ca 10 cm højde , der er jo et stort veludviklet rodnet , som sender masser af groenergi op og så går det stærkt næsten for stærkt , og man har hurtigt en ny flot hæk.

Du kan også vælge at fjerne den gamle liguster og så plante en ny , men det er et stort arbejde som nærmest kræver en lille gravemaskine , når man planter den nye hæk så kommer man plantesækjord ned omkring rødderne og vander godt .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Jeg flyttede engang en 2 meter høj og 15 meter lang ligusterhæk (datter og svigersøn havde købt hus og ville gerne have høj hæk ud mod gaden - så de fik en af mine hække) Og ja der er da arbejde med at grave hækken fri og genplante hækken (i den rigtige rækkefølge), men med en god skarp spade lige til at kappe de største rødder gik det nu over alt forventning. Rødderne stikker ikke langt ned i jorden.    

Jeg har hørt flere steder at en liguster har en levetid på 40-50 år. Ikke at den går ud, men den bliver tyndere og flere grene visner med årene. Både min genbo og jeg er kommet til den konklusion.

Jeg fortrød efterfølgende at jeg prøvede at få liv i den igen. Det kostede lige 4-5 år med at vente på at den kom op så jeg kunne se om den blev pæn. Det gjorde den som bekendt ikke - spild af tid.

Jeg kan se at andre har andre erfaringer. Muligvis kan det lykkedes - muligvis ikke. Det lykkedes i hvert fald ikke for os.

Derudover var det utrolig nemt at grave rødderne op med en drænspade. Ligeledes tog det heller ikke lang tid at grave en rende til de nye hæk planter.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis