opskrift til hævet lille terrasse gerne i komposit?

hej

Vi har et 3 plans hus med kælder. Vi har et stort vindue der går fra gulvet inde i stuen og har fået et tilbud på en dobbeltdør istedetfor, da jeg gerne vil lave et lille repo/terrasse med trappe ned til haven og vores terrasse.

Der skal bare kunne stå et cafebord størrelse c 90*90 cm og 2-3 stole, så påtænker ca 3*2 meter og så trappen ned.

Jeg vil meget gerne have lavet det så vedligeholdelsesfrit som muligt og tænker her på komposit.

Når jeg ser på stolper af komposit står der dog intet om bæreevnen?

Nogen der har ideer til hvordan det kan udføres i materialer?

Højden over terræn er ca 145 cm.

På forhånd tak

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ang areal af repos, så husk dørene svinger ud og der skal være plads til en åben dør om sommeren. Stolper bærer ikke mere fordi de kommer lidt i højden.


 

Det kan godt være at jeg ikke er velorienteret, men jeg kender endnu ingen der har været super tilfredse med kompositbrædder til trods for de er vedligeholdelsesfri. Det er vist det eneste gode ved dem. Jeg har hørt at de giver sig voldsomt, splinter er ufattelig skarpe og de bliver varme som en i h.... når solen står på dem om sommeren.

Men ret mig gerne. Det skal bare overvejes.

Det er rigtigt, hvad du skriver om komposit. Men det var det manden ville have. 


 

har godt hørt det med varmen i solen, men det er vel sådan med alle mørke overflader.

Mht at de sprækker og flækker, så regner jeg med at bruge strøer af komposit og ikke træ, da det er der problemet har været.

Kan stolper af komposit bære eller skal jeg hellere bruge trykimprægneret træ?

Det skal være så vedligeholdelsesfrit som muligt og alle de udsatte dele skal som gelænder gulv og trin skal være komposit.

Havde dog tænkt på at gelænderet kunne laves i Hardieplank med en ramme af trykimprægneret træ og så vælge malede aluprofiler som top?

håber i stadig er her.

Mht at lave denne terrasse/ repos, så havde jeg tænkt at sætte en rem på væggen men er i tvivl om hvor stor den minimum skal være?

Regner med at kunne bruge 3 stolper på 10*10 for uden og så lave rammen fastmonteret på dem?

Så regler i en afstand der passer til at jeg kan bruge komposit strøer ovenpå.

Så vidt jeg kan læse må der ikke være mere end 30 til 40 cm mellem strøerne og det samme den underliggende lag.

er regler 100*50 nok eller er det for lille en dimension? regnede med at bruge bjælkesko?

nogle gode ideer?


Du kan lave den sådan: skru en rem på 50x100 fast på væggen. Placer 1 stolpe pr 1;5 meter. Husk at sætte længde af til rækværk. Skru et stykke regal fast vandret, på indersiden af stolperne, med overkant remmen på væg. Skru bjælkesko på remmen og regal overfor. Læg regal ned i skoene og du kan skrue dine brædderne direkte ovenpå. Afstanden mellem skoene bestemmes af producenten af terassebrædderne.

Den regal fer sidder sidst, nærmest trappe, skal have en højde der kan arbejde sammen med trappevanger, så den skal muligvis være højere. Alt i trykket træ. Remmen på væggen kan monteres med karmskuer.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også