Bundrem skur, hvilken måde?

Kære alle :) 

Jeg skal til at bygge et nyt isoleret skur/garage på punktfundament og har researchet rigtigt meget - dog så ser jeg to måder at lave skelettet på; den ene hvor bundremmen er sat sammen som en firkant og skrues på stolpebærene og så de lodrette stolper med beslag ovenpå bundremmen. Den anden hvor det er stolperne der står på stolpebærene og så skrues bundremmen imellem de lodrette stolper... er der noget der er mere rigtigt end andet? 

Det kommer til at måle ca 3,5x4,5 meter 

På forhånd tak :) 

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg skal ikke sige hvad der er rigtigt eller forkert.
jeg har i vores tidligere hus lavet et skur, og der brugte jeg firkant bundrem som bærer resten.
I det hus jeg bor i nu, er skuret i haven bygget (før min tid) lavet ved at sætte stolper i skoene og så lave "bindingsværk" opefter.

Hvis jeg skulle bygge ville jeg nok vælge den firkantede løsning, da den er nemmest at nivellere ud til. Og når først remmen er lavet, er det noget nemmere at "bare" stille et hus/skur oven på     


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tak for svarene - om end jeg ikke er klogere på forskellen, men jeg tror også det er nemmere at få det hele i lod med at lave hele bundremmen først. - næste dilemma - færdige betonklodser eller læse stolpebærere? Prismæssigt er det vel ca det samme med beton, sko, kloakrør til at hæve det med mm. Og de færdige betonklodser er jo hurtigere - men sikkert sværere at få i vater - eller?

Den hurtigste og nemmeste måde at gå i jorden på, er med Ground Plugs. Check lige deres danske hjemmeside. Da jeg lavede 30 kvm skur, satte jeg korte stolper ned, lagde rem ud og spær. Derpå trægulv. Så rejste jeg 4 skeletter med forstærkninger i hjørnerne mod vindpres, spær op, underdug og stålplader, pånær en enkel stribe klare plader. En gammel vippeport renoverede Jeg og hængte op i Rulleskinne. 8 år siden. Vindpap på siderne udenpå een på to - ned forbi remmen, naturligvis.


 

Jeg syntes det er klart nemmest at støbe det selv, da man ved de færdige betonklodser skal sætte dem helt rigtig fra start.

- Bor nogle huller med et hulbor (jem og fix 100 kr) hvor du ønsker bæringer.
- Klods din bundrem op på fliser over hullerne, så den er i den nøjagtige placering som du ønsker.
- Skru stolpebærer på bundrammen, så de stikker ned i hullerne.
- Fyld huller med beton. Stamp lidt med en pind. Evt. en stump paprør eller kloakrør over jorden.

Man kan evt. bruge en justerbar stolpesko fra Biltema, så kan man justere i højden efterfølgende.  https://www.biltema.dk/byggeri/byggeribeslag/stolpesko/justerbar-stolpesko-2000018764 

Annonce

Det var præcist sådan jeg havde tænkt det! Tak  

Men det giver mig jo næste “problem”. - det kan vel ikke støbes nu når det er så vådt/koldt? Eller kan man hvis man dækker det over med en presenning eller lign bagefter?

Det er slet ikke for koldt eller vådt til at støbe. Der skal selvfølgelig ikke stå vand i hullerne. Bare kom i gang

Du kan altid ligge en pressing eller pose over. Det skader ikke.

Det tager lidt længere tid inden det er fuldt hærdet, men det er ikke noget du kommer til at blive påvirket af. 

Super godt - tak! Ved du/I i forhold til om jeg "bare" kan bruge alm stolpebeton i 15kg sæk - der står på f.eks. den her: https://www.jemogfix.dk/weber-stolpebeton-15-kg/4172/9049683/

at én pose svare til en stolpe, og det er jo kun 6/7 huller der skal laves, så det næsten det nemmeste med sådan en pose eller 2 i hver

Sålænge der ikke er nattefrost kan du støbe. Punktfundamenter kan du gøre det stort set hele året (så længe du kan grave i jorden og den ikke er frosthård).

Hvis der inden betonen er afhærdet bliver meldt frost dækker du overfladen af med noget vandtæt og isolerende.

Jeg vil iøvrigt til projektet nævne at jeg tror det nemmeste er at lave sin opbygning af rammen først og samtidig udgrave sine huller. Rammen klodses op der hvor den skal være ift punkterne og den nivelleres, jern påskrues rammen og der støbes rundt om disse. Herved undgås problematikken med at få sine jern til at stå rigtig og tiden til at sætte galger etc spares.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis