Høvle grove savede terrasse brædder

Hej.

Jeg skal til at lægge terrasse og overvejer, at købe savede brædder fra et savværk for selv at høvle dem inden lægning.

Jeg har en fin elektrisk elhøvl (Håndholdt), men kan ikke helt vurdere om der er for meget arbejde ved det frem for at købe brædder der er klar.

Der er en del at spare på den måde, men hvad er jeres vurdering af omfanget? Det er knap 50 kvm. der skal lægges.


Tak.




Ulrik Hjul
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Umiddelbart kan jeg ikke forestille mig at det kan betale sig. Det vil tage utrolig lang tid at høvle brædder til 50 kvm. De skal høvles på min. 3 sider, og kanterne skal afrundes. Derudover tror jeg ikke du får samme resultat med en håndholdt elhøvl som hvis savværket høvler dem.

Hvad er forskellen i pris på de høvlede og de ru ?


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Hej Ulrik

Det ville jeg aldrig gå i gang med. En håndholdt elhøvl er ikke egnet til brædder, som er bredere end sålen på høvlen . Det bliver ikke kønt. Det kræver en afretter/tykkelseshøvl, hvis du vil gøre det selv. Jeg har selv, for to år siden lagt 40 kvm sibirisk lærk. Det kan jeg varmt anbefale. Det kræver ingen overfladebehandling og holder i rigtig mange år. Det er imprægneret fra naturens side, så derfor behøver du ingen uheldig kemi, for at det skal holde. Jeg købte ved OLT i Odense. Rigtig fin kvalitet til en fornuftig pris.

Hilsen Johnny



Johnny cnc

Jeg lagde for 8 år siden 70 kvm i alm fyr 26x120, incl lægter og en fandens masse syrefaste skruer, kostede den 9000,-. Det kan langt fra betale sig selv Antonsen rundt med en høvl. Du vil vel også gerne kunne bruge den i år? Go arbejdslyst og fornøjelse af terrassen!


 

Jamen så lytter jeg til jer og køber færdighøvlede lærkebrædder.

Prisforskellen havde betydet, at jeg kunne få egebrædder i stedet for lærk, hvilket jeg  hellere ville, da det er lækkert og da jeg forestiller mig, at det ville holde længere - men set i forhold til bøvlet - så bliver det sibirsk lærk. For ja - lige præcis - jeg vil gerne bruge den i år. Og hvis den ikke holder helt så længe så må det være den tid den sorg.  :-)


Tak for inputs.


Ulrik Hjul

Husk specielle skruer!! Syrefaste. Lærksaft æder stål.


 

Og husk at bruge kraftige skruer og til sidst. Lad ikke brædderne ligge i solen, ikke at de ikke kan tåle sol, men lærk er sprælsk og brædderne kaster sig hvis de tørrer hurtigt på den ene side.

Jeg brugte 5mm rustfaste og ingen er sprunget endnu, men vær obs på at rustfaste skruer ikke har nær dem samme trækstyrke, som ikke rustfaste.


Johnny cnc
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis