Kartoffelkælder...

Jeg har i den seneste tid tænkt på og lave mig en kartoffelkælder et egnet sted i haven. I aftes fik jeg så den ide at det måske vil give mere mening at gå all in og lave en beskyttelses-bunker (verden er jo af lave). Idag har jeg funderet over om man ligefrem skulle bygge beboelse (bolig) i dybden i flere etager - altså starte med at grave et ordentligt mega-hul i haven - men hvor langt ned ejer man i grunde jorden?

Ps. Jeg har hørt kun 1 meter i dybten, men kan det nu passe?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må vel gøre helt som det passer dig på din grund, bare du har en tilladelse fra kommunen.  De skal jo godkende dit byggeri inden du begynder at grave dit mega-hul. 

PS: Jeg ville nok bygge i højden... Polerne smelter!!! :-)


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Man ejer faktisk jorden lige så langt ned og op som man privatøkonomisk kan udnytte den. Der her været en artikel i "ingeniøren" om emnet link

Der er dog visse regler vedr. olie, gas, danefæ, bygningsreglement m.m.

Jeg havde den opfattelse at landbrugere kun ejede jorden i plovfure dybde, men er nu blevet klogere på grund af dit udmærkede spørgsmål.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

en stor kartoffelkælder (har du overvejet vinkælder i stedet??   ) - gravet godt ned - giver mening.. med beboelse, er det nok mere tvivlsomt..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jesper, Jeg har kikket lidt i lokalplanen for mit område, max. byggehøjden er 8,5 meter. Heldigvis ligger vi i forvejen rimelig højt over havoverfladen på en bakkeskråning, så jeg er nu ikke så bekymret for oversvømmelser.

Erik, tak for linket til Ing.dk det og lign. artikler har besvaret det meste af mit spørgsmål.

Natur, vinkælder kan der nok findes plads til.  

Ps. Max en "plovfures dybde" er i hvert fald en regel der skal følges når man fx. er på jagt efter oldsager (metalgenstande) med en metaldetektor - man må netop ikke grave dybere end plovfures dybde. Så her er du inde på noget korrekt Erik.     

Annonce
jthyge skrev den 19-02-2019 19:25:15

Du må vel gøre helt som det passer dig på din grund, bare du har en tilladelse fra kommunen.  De skal jo godkende dit byggeri inden du begynder at grave dit mega-hul. 

PS: Jeg ville nok bygge i højden... Polerne smelter!!! :-)

 

Jeg mener ikke, at byggeri skal godkendes når man graver nede under jordoverfladen.


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

Jeg har for to år siden været vidne til sådan et projekt. En feberredning gjorde, at projektet lykkedes. Grundvandsstigning, jordskred, ekstra boring for frisk luft ud/ind. Armerede vægge og loft samt forsegling for vandindtrængning. Og her var kun tale om ca 2,60 meters dybde.


 

Prøv at google "jordkælder".


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis