Udskiftning af oliefyr

Hejsa , vi skal have skiftet vores oliefyr ud fra 2007 , vi er lidt i tvivl om vi skal vælge en luft, vand varmepumpe eller jordvarme.

Vores hus er 200 kvm med delvis gulvvarme , suppleret med 4 radiatorer , vi har ca 1000 kvm have fordelt foran og bagved , vores hus er energiklasse c , i et plan , hvad ville i foreslå ?


 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Først skal du undersøge hvad du må i din kommune. Da jeg skiftede vores gamle oliefyr var der tilslutningspligt til fjernvarme. Det betød bla. at jordvarme, som jeg ellers var lun på, var udelukket.

Jeg har dog ikke fortrudt. Vi har halveret vores varmeudgifter, selvom vi har fået sat radiatorer op i hele kælderen, som erstatning for den varme kedlen gav.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Ja man skal jo regne lidt på det.

Hvad koster 1 kwh på olie, er 0,75 - 0,80 kr et godt bud..!

Hvad koster billigste fjernvarme i DK, er 0,50 - 0,60 kr pr kwh realistisk..! 

Træpiller som stadigvæk nok er det billigste, koster 0,35 - 0,40 kr/kwh. 

Luft/vand varmepumpe eller jordvarme burde nok ikke koste mere end højest 1/5-del af normal el-pris. Men der er et stort MEN, det er temmelig dyrt at installere, så afskrivningstiden tænker jeg nemt løber over en årrække på 10-12 år. 

hvis du skal have jordvarme skal du også lige være indstillet på at få en stor del af haven gravet op for at trække slanger.

Hvad er fremløbstemperaturen på dit oliefyr idag? - Hvis jordvarme skal være billigst skal du helst kunne presse fremløbstemperaturen ned mod de 30-grader, mon dine radiatorer stadig vil være gode nok så?



Ask
askholme skrev den 19-02-2019 21:28:35

hvis du skal have jordvarme skal du også lige være indstillet på at få en stor del af haven gravet op for at trække slanger.



 Det er faktisk ikke så slemt http://jordvarmeslanger.dk/

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis