Gulvvarme i eksisterende betongulv

Hej LDSere

Jeg skal etablere gulvvarme i et værelse med betongulv. Der er så lavt til loftet i forvejen, at jeg ikke ønsker at lægge gulvvarmen i sporplader osv.

Jeg har ladet mig fortælle, at det er muligt at fræse varmeslanger ned i betondækket (der i øvrigt er rigeligt isoleret - bare såå...). Men jeg har fået to forskellige beskrivelser af metoden:

1: Der fræses riller med 20 cm mellemrum, slangerne lægges ned i rillen og der støbes til. Afsluttes med gulvspartel og trægulv.

2: Der fræses riller med 20 cm mellemrum, lægges alu-varmefordelingsplader i rillerne, slangerne nedlægges i gulvet, trægulv lægges over.

Hvad er jeres tanker i forhold til projektet?

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når det er beton ville jeg nok ikke går efter varmefordelingsplader. 

MEN jeg vil til enhver tid mene at det er meget lettere at hugge 10-12 cm beton op, og støbe på ny end det er at fræse spor pr. 20 cm. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

1'eren dur i hvert fald ikke med mindre du skærer rillerne 10 cm ned.

Varmefordelingsplader direkte på beton har jeg heller ikke hørt om.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Man bruger ikke varmefordelingsplader til beton, kun til trækonstioner hvor varmefordelingen er dårlig, det er den ikke ved beton. 

Desuden er jeg 100 % enig med elmand og Fabrin det er langt mere besværligt at fræse riller ned i beton end det er at hive det op og så kan gulvet jo sænkes en lille smule så du får lidt mere frihøjde til loft. Nu skriver du at der rigeligt isoleret.... havd det så end betyder, i dag er kravet noget der ligner 300 mm ned af....


Det betyder, at gulvet er støbt for et par år siden, med de krav der var gældende på daværende tidspunkt 👍😊

Annonce

Du kan fint skære riller i betongulvet, og støbe slanger ned til gulvarme, vil mene du skal fræse ca 5 cm i dybden, så de bliver dækket af omkring 2 cm beton.

Ja det sviner, men hvis du kan forsegle rummet, så støvet ikke breder sig, og en god støvsuger der er beregnet til formålet, burde det begrænse støvet, husk også at beskyt dig selv...

Prøv at kik denne gamle tråd, hvor Koluda laver samme nummer.

https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/185558


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg læste lidt af Koludas projekt. Det er noget ganske andet, nemlig gulvvarme i beton dæk over kælder. 

Jeg har for ca. 4 uger siden hugget beton op i køkken. ca- 12 m2 Det tog vel 1 dag incl. at køre det ud med trillebør og få det afleveret på gengrugspladsen ( kort køretur ) 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Med kun 2 cm ned til varmeslangerne, vil det give en meget dårlig fordeling af varmen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
ev elmand skrev den 18-02-2019 19:09:06

Jeg læste lidt af Koludas projekt. Det er noget ganske andet, nemlig gulvvarme i beton dæk over kælder. 

Jeg har for ca. 4 uger siden hugget beton op i køkken. ca- 12 m2 Det tog vel 1 dag incl. at køre det ud med trillebør og få det afleveret på gengrugspladsen ( kort køretur ) 

Slet ikke uenig, men vil trådstarteren gerne fræse riller i betongulvet, kan det godt lade sig gøre.

Men om det så er en fornuftig løsning, må han jo selv vurdere.

Måske han ombestemmer sig, når de første meter rille er lavet   


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg kan se, at der er meget fokus på at flytte mig væk fra rilning. Årsagen til mit valg er, at gulvet (som nævnt længere oppe) er to år gammelt, men endnu vigtigere - 3 af rummets vægge står på gulvet. Jeg vil gå meget langt for ikke at flytte vægge. Så langt, at alternativet er en kæmpe radiator med synlige rør (den løsning der er i dag).

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også