Eltavle i skur

Skal have skiftet el stikledning op til carporten fordi det viste sig at den gik over naboens grund.

Overvejer at opgradere kablet, så det vil kunne supportere en elbil på et tidspunkt. 

Men for at undgå at skulle skifte kablet hele vejen ind i huset, så tænkte jeg, at jeg kunne få flyttet el-måleren ud i skuret ved carporten, lave eltavle til elbil og udendørs lys ved måleren, og så forbinde til resten af huset via det gamle kabel.

Hvilken kvadrat skal det nye kabel være? Det nuværende kabel er ca 18mm i diameter (kan ikke komme til at se kobberets kvadrat. Hvormange ampere trækker en elbil når den lader?

Skal måleren iøvrigt være "udvendig" eller kan jeg placere den inde i skuret?


Skal have skiftet el stikledning op til carporten... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ok, så hvis jeg opsummerer:

4x16mm2 fra vejen til skuret. Den eksisterende 4x10mm2 fra skuret til tavlen inde i huset.

3x35A sikring (det som hustavlen er dimensioneret til) på 4x10mm2 kablet til huset.

Sikringer til de ting der er i skuret, hvorfor der vel også skal være et hpfi relæ på den tavle der laves i skuret. Korrekt?

Hvad med jord?

Trækker jeg et jordkabel fra husets tavle (hvilken dimension) eller skal jeg banke et ekstra jordspyd ned i skuret?

DetBliverGodt skrev den 16-02-2019 09:42:09

Ok, så hvis jeg opsummerer:

4x16mm2 fra vejen til skuret. Den eksisterende 4x10mm2 fra skuret til tavlen inde i huset.

3x35A sikring (det som hustavlen er dimensioneret til) på 4x10mm2 kablet til huset.

Sikringer til de ting der er i skuret, hvorfor der vel også skal være et hpfi relæ på den tavle der laves i skuret. Korrekt?

Hvad med jord?

Trækker jeg et jordkabel fra husets tavle (hvilken dimension) eller skal jeg banke et ekstra jordspyd ned i skuret?

 Du sikrer dit nuværende kabel mellem skur og gruppetavle i hus med 35A.

Du laver jo en ny gruppetavle i skuret, og skal derfor have HPFI relæ.

Jordledning kan du lave i skuret. Hvis du har en jordelektrode i forvejen og vil bruge den er dimensionen på jordlederen 1X2,5mm2 PVIK.


fase

Radius har også 25A som grundbehov og lignende priser for flere Ampere. 

Gad vide hvad vi egentlig er sluttet til med? Tror det er 3x35A.

Ofte er der 35A sikringer i kabel skab, men kun betalt til 25 A. De 35 er for at elværket ikke i tide og utide skal skifte sikringer. 

Man kan sagtens indregne en samtidighedsfaktor på sin installation. Det vil være umulig at få alle apparater kører på fuld blus samtidig. 

Men er det den store lader til bilen, så skal der nok 4 x 16 kvt. ind fra vejen. 

Karl Smart: Ikke nemt at se hvad du mener. Jeg har nu sat mange 18 mm bøjler på 4 x 10 pvik.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis