Udskiftning af 32 år gammel fjernvarmeinstallation

Vi har en gammel fjernvarmeinstallation - indirekte fjernvarme fra 1986. Huset er i eet plan og 200 m2. Pumpen er skiftet for et par år siden. I de seneste år har radiatorerne i den yderste del af huset kun været håndvarme. Radiatorventiler er "nyere" og stiften ikke groet fast. Vi skal have gjort noget ved det, da vi betaler 1200 kr om året for manglende afkøling. 

Vi havde VVS mand på installationen i dag og han sagde at han ikke ville bruge tid på at lave diverse indstillinger, fordi der dels var lidt tæring og at anlægget muligvis var for lille. 

Nu afventer vi at få en pris på at få skiftet vores fjernvarmeunit. I grunden er det vel rimeligt at det er tid til udskiftning. Nogen forslag til hvad vi skal sætte i stedet?

Iøvrigt er min mand udlært "varmeinstallatør" ...... fra 1953   så han har da haft lidt forstand på hvordan sådan et system virker/virkede - altså det grundlæggende. Alt det finurlige der er sket de senere år kender han ikke ret meget til.  Gode råd med hensyn til udskiftning udbedes.

Mange hilsner - Ingeborg


Når lysten driver værket
72 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tre-for har desværre reduceret fremløbstemperaturen i deres fjernvarmenet i løbet at en årrække. Det bevirker at vi nu har problemer med for små varmevekslere. Er radiatorstørrelsen samtidig i underkanten har vi problemerne.

Hvilke temperaturer er der på jeres anlæg

Fremløb fra fjernvarmen? Retur til fjernvarme? Fremløb til radiatoranlæg? Retur fra radiatoranlæg?



Søren O

Hej Søren O

Kig i mine papirer fortæller at fremløbstemperaturen i starten var 65 - og i dag 60 - tilbage 40 . Vi har en nedkøling på 20 - efter at vi har skruet på skidtet.

Men selvom vi har fået skiftet vinduer til de nyeste og mest energibesparende - sidste del af huset sidste efterår - og det er mærkbart, er der jo ikke meget ved at have en lille varmeblæser kørende. Men vi har da heldigvis en indbygget pejs.


Når lysten driver værket

Er der evt. plads til en større varmeveksler i jeres nuværende anlæg?

En ny unit har nu også sine fordele. I dag skal det være med regulering af fremløbstemperatur efter udetemperatur, og med natsænkning. Lav fremløbstemperatur reducerer varmetabet i skjult rørføring, og natsænkning giver også besparelser.

Hvis i nu har varmtvandsbeholder, vil en varmeveksler til brugsvand have lidt lavere varmetab, og køler returvandet bedre.


Søren O

Hej Søren

Vi har et kombineret Fyrrum/værksted, med masser af plads til en større installation.  Og ja, vi har en varmtvandsbeholder.


Når lysten driver værket

Vi havde VVS mand på installationen i dag og han sagde at han ikke ville bruge tid på at lave diverse indstillinger, fordi der dels var lidt tæring og at anlægget muligvis var for lille. 

Hvis du skruer fremløbet ned til 50°, hvad sker der så? Her tænker jeg på, om I kan holde varmen. En tommelfingerregel er,  at hvis fremløbstemperaturen er så lav at radiatoren er kold/håndvarm ved returen, og I stadig kan opretholde den temperatur, I ønsker, er radiatoren stor nok. I modsat tilfælde er radiatoren for lille. Den er måske beregnet til et fremløb på 70°C . Det burde dog ikke forekomme i en installation fra -86. I første omgang ville jeg prøve at sænke fremløbstemperaturen til f.eks. 50°C og se, om I kan holde varmen. Samtidig kikker I på, om kravene afkøling nu kan overholdes. Er det ikke tilfældet, ville jeg satse på en større radiator. Nu har du ikke opgivet, hvilken varmeveksler, det drejer sig om, så det er svært at sige noget om, at varmeveksleren er for lille eller passende.

Jeg har ikke haft problemer med at holde en afkøling på over 30°C selv om, der var tilkoblet en varmtvandsbeholder.


fase
Annonce

Radiatoren må ikke være håndvarm i bunden, den skal være så kold som muligt. Tjek at der ikke er en enkelt eller 2 radiatorer der er væsentligt varmere i bunden end de andre - det kan helt ødelægge afkølingen. Ligeledes skal returen fra varmtvandsbeholderen også være kold.


Søren O

Hej og tak for svaret. 

Som det er i dag og har været det i længere tid, kan vi netop ikke holde varmen. Med den viden min gemal har om radiatorstørrelser, tror jeg næppe det ikke radiatorernes størrelse det er galt med. Kalorieberegningerne har jo ikke ændret sig gennem tiderne, selvom radiatorer slet ikke er de  samme som dengang han var i lære i 50'erne. Mange steder kører man jo stadigvæk med de gamle tunge radiatorer.  Og som Søren O skriver, har TREFOR jo sat fremløbstemperaturen ned fra 65 - til 60 grader. Underligt at de kan gøre det, når de må gå ud fra at folk har dimensioneret deres anlæg efter de 65 grader. 


Når lysten driver værket

Hej Søren - Radiatoren i yderste del af forsyningen er lige håndvarm i toppen og kold nedenom - helt kold. 


Når lysten driver værket
Kanmandet skrev den 14-02-2019 20:05:35

Hej Søren - Radiatoren i yderste del af forsyningen er lige håndvarm i toppen og kold nedenom - helt kold. 

 Der er ligesom et eller andet galt. Hvilket trin står pumpen på, og hvad er fremløbstemperaturen lige nu. Ændrer det noget, hvis termostatventilen skrues op på max. (5).


fase

I har forhåbentlig ikke et-strengs anlæg? Ved den type anlæg er de sidste radiatorer på strengen mærkbart koldere.


Søren O
Der er yderligere 62 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis