Linolie

Hej alle.


Jeg har lige et spørgsmål ang. Linolie.
Jeg har efterbehandlet en ny teaktræs bordplade i Borup jomfrue linolie. Jeg havde lidt travlt den dag og fik brugt lidt for meget olie og fik ikke tørret det overskydende af.
Bordplade har i tørret i et par måneder (da den er i min kolonihave). Da jeg ser den næste gang, føles hele bordpladen som om den er blevet smurt ind i harpiks.

Hvad kan jeg lige gøre her?
På forhånd tak

Mvh

Hogarth

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke en helt ualmindelig fejl, og der er desværre kun én løsning, der kræver knofedt: det fedtede/klistrede lag skal skrabes af. Redskabet der skal bruges, er en sihklinge, der trækkes mod dig i en vinkel, så du ikke risikerer, at klingen skærer sig ned i træet.

Det er meget svært at slibe en sihklinge, der skal være som et barberblad, men jeg har som alternativ med held brugt et helt blad til en hobbykniv. Bladet skal skiftes ofte, men de koster jo heldigvis næsten ingenting.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Super👍🏻

Skal man så smører lampeolie på først og så bare skrabe?

Det er jo lidt en smags sag, men jeg ville skrabe det værste af inden jeg begynder at opløse resten (simpelthen fordi det sviner mindre). Men ellers ja. Og det kræver lidt fingerspitzgefühl at trække klingen - ikke presse for hårdt, men selvfølgelig hårdt nok til at det har en effekt.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Det kræver øvelse at anvende og vedligeholde en ziehklinge som Dan nævner. Alligevel vil jeg anbefale at ziehklingen bliver der primære værktøj til denne opgave.

Lampeolie er også godt til blødgøring som Uldal nævner. Desværre kan lampeolie give misfarvninger til teaktræ under visse omstændigheder. Krystalsæbe er mere sikkert, men tager til gengæld længere tid at bruge som afrensning.

Når al gammel linolie tilsyneladende er fjernet, vil jeg også anbefale der holdes en pause på et par uger for at vurderer om det er forsvarligt at genopbygge overfladen, eller om afrensningen skal fortsættes.

Et cowboytrick er at fjerne de sidste genstridige rester med cellulosefortynder. Det misfarver ikke teaktræ, men vær beredt på at bruger oceaner af rene klude da cellulosefortynder også fjerner den naturlige olie i teaktræ. 

Det kan genoprettes men er en hel anden historie.

Bemærk også at koldpresset linolie ikke er optimalt som slutbehandling til borde som forventes at kunne modstå et rimeligt slid.

P.S. Lad dig ikke narre af besnærende betegnelser som jomfruolie til træ. Betegnelsen jomfruolie anvendes til spiseolier. Den rigtige betegnelser er koldpresset olie som beskriver oliens molekyler der bestemmer egenskaberne for indtrængelighed i træet porer.

... men fabrikanterne håber selvfølgelig at kunne scorer gevinsten ved at "lækkersnakke" til godtroende amatører.   


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis