Skære vinduer ud af mørtelfuge - Hvordan?

Jeg har fået lov til at tage nogle stålvinduer ud af en bygning, der skal nedrives. Men de er desværre fuget med mørtelfuger. De er (desværre) ikke mørnet og porøse.

Hvordan får jeg dem lettest ud uden at ødelægge dem? Er det med hammer og mejsel eller Bajonetsav med stærk klinge eller er vi helt ovre i noget dyrt fugefræserværktøj?

På forhånd tak for hjælpen.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Enten bajonetsav med en klinge til mursten og gasbeton eller en vinkelsliber med diamant klinge. Husk maske og briller hvis du vælger vinkelsliber

Hej ctrip. Det er faktisk ganske nemt - og har taget mange støbejernvinduer ud på den måde. En slagboremaskine, med flad mejsel på, og så slå mørtelkanten i stykker hele vejen rundt. Ved “tapperne”, dem som er murret ind i væggen, slå du bare de sten i stykker ~ ca. 5 cm ind fra kanten. De er normal placeret i hjørnerne - top og bund. Der sker ikke noget vi du kommer til at ramme vinduet, de er faktisk ret hårdføre. Gå stille til værk ved det første vindue, så du lige får fremgangsmåden ind i hænderne - og så er det ellers bare der ud af.

Mange tak for jeres svar. Lyder som en god løsning Zenofexxx :-)

JEg må låne mig frem til en stærk slagboremaskine (el?) og en flad mejsel...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis