Hvad er nemmest at eftermontere på et nyt tag - tagrender eller ovenlysvinduer?

Hej. Jeg skal snart have et nyt tag, da det er utæt. Der er desværre ikke råd til det hele i første hug, så jeg skal enten vælge mellem nye tagrender eller ovenlysvinduer. Hvad mener I er nemmest at montere efterfølgende og derfor det jeg skal fravælge i første omgang at få fixet?

Der er tale om et etplans 70'er hus.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kommer an på om rendjernene til tagrenderne os skal skiftes? 


Mvh. Christian M
 

Det kommer an på tagtypen. Det er ikke nemt at eftermontere rendejern, ved tagltag med undertag. De sidder som en integreret del af tagfod, hvor der både er fodblik og tagpap hen over. 

Er det eternitag kan det lade sig gøre at lave bagefter.

Men du kan jo vælge plasttagrender som er væsentlig billigere. 

Ovenlys vinduer er ikke så svære at eftermontere. Især hvis det kun en enkelt vinduer. Hvad skal du i øvrigt bruge ovenlysvinduer til i et etplans hus. ? 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja det bliver et tegltag med undertag, så det ser ud til at vi får skiftet tagrenderne i første omgang, sammen med taget. 

Ja vi kunne spare ved at vælge plastik, men vi vil gerne ofre lidt mere og så få zinktagrender, da de er flottere (og mere holdbare?).

Vi vil gerne have lavet et et parti ovenlysvinduer med medfølgende lysskakter i vores stue og køkken for at få lidt mere lys ind. Noget ala det her:

Men sådan noget vil altså være relativt enkelt at montere efterfølgende, når vi engang har fået lidt mere luft i økonomien?

relativ enkelt er måske store ord, til dette projekt. 

Men jeg vil sige at det ikke betyder ret meget forskel om det bliver lavet sammen med tagudskiftning eller senere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Tak for svarene.

Zinktagrender til et alm længehus incl nedløb og jern 2x17 meter gav jeg 6000 for. En blikket loddede længder sammen for en tus. Jeg brugte konsoljern, da taget var lagt. Ingen problemer. Det bedste er, at få ovenlys monteret sammen med taget. 


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis