Gulvvarme i nykøbt hus

Hej derude

Vi har købt et hus hvor vi nu er flyttet ind, men vi har simpelt hen ikke kunne få gang i gulvvarmen.

Alle 4 lamper lyster på masterregulatoren, og trykkes der på rumtermostaten (danfoss rumtermostet, uden andet på end drejeskive) blinker masterregulatoren. Masterregulatoren blinker ikke når der bare drejes på rumtermostaten, så hvad jeg kan regne ud er forbindelsen ok.

Da jeg er helt fortabt når det kommer til sådan noget her, har jeg vedhæftet et par billeder af systemet, samt termometer (tror jeg det er?).

Jeg har prøvet at pille aktuatorne af og "massere" de stifter der stikker op, og det virker til at have fået gang i selve flowet, for når jeg rører ved rørerne, virker det til at der strømmer noget igennem. Dette gjorde jeg for 5 dage siden ca.

Når jeg rører ved pumpen, samt det metal hvor der er markeret med 1 og 2, er det hele varmt. Selve de blå rør er ikke varme, men kan mærke der er noget flow igennem.

Jeg har fået at vide jeg skal prøve at lukke luft ud af systemet, men kan ikke se noget sted det kan gøres?

Er der nogen der kan hjælpe, så jeg er fri for at fryse :)


Hej derude Vi har købt et hus hvor vi nu er... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er en udluftningsskrue..det ser ud til at dine telestater er lukket selv om masteren kalder på varme. Hvis de er det så er der heller ikke noget cirkulation gennem kredsene.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Epoxymanden skrev den 11-02-2019 23:09:49

Det er en udluftningsskrue..det ser ud til at dine telestater er lukket selv om masteren kalder på varme. Hvis de er det så er der heller ikke noget cirkulation gennem kredsene.

Er det en jeg skal prøve at dreje på, og i så fald skal der slukkes for noget inden?

Er telestaterne noget jeg selv kan gøre noget ved?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Giv du den bare et lille drej til der kommer vand ud af den.

Ja, prøv at løsne den lille Umbraco skrue nede i bunden af telestaten og løft den af, så skulle der gerne være fuld åben på kredsen. Og motioner lige stiften når muligheden nu er der.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Epoxymanden skrev den 11-02-2019 23:20:47

Giv du den bare et lille drej til der kommer vand ud af den.

Ja, prøv at løsne den lille Umbraco skrue nede i bunden af telestaten og løft den af, så skulle der gerne være fuld åben på kredsen.

Når der begynder at komme vand ud af den, skal den så lukkes eller hvordan?

Jeg har haft prøvet at have telestaterne af og "massere" stiften under. Men hvis alle telestaterne driller, så blokerer de vel igen når de bliver sat på igen?

Ja du lukker når der kommer vand ud

Var der da gennemgang da de var af.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Epoxymanden skrev den 11-02-2019 23:35:10

Ja du lukker når der kommer vand ud

Var der da gennemgang da de var af.

 Ja. Efter jeg tog dem af, masserede stifterne, og kom dem på igen, er den nederste manifold som telestaterne sidder på blevet varmere, og når jeg mærker på rørene kan jeg mærke der strømmer noget igennem.  

Men selve de blå rør er ikke varme. De er varme ved den manifold de sidder i, og også den bolt der holder de blå slanger, men selve de blå slanger er ikke specielt varme. De øverste blå er dog varmere end de nederste. 

Det kan godt være styringen i masteren der står forkert. Send mig evt en besked, så skal jeg guide dig over telefonen i morgen.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Jeg har det samme system (danfoss) og jeg kan se på dine billeder at telestaterne er lukkede.

Når de er åbne, vil den sorte del i toppen, stikke lidt op.


Dioderne på masterregulatoren lyser normalt, når telestaterne skal være åbne, og de lyser som de skal.

Blinker dioden på den enkelte kreds på masterregulatoren, når du trykker på rumtermostaten ? (trykker på den runde drejeskive for link-test)

Hvis ovenstående link-test er ok, så prøv at skru ned på en af termostaten. Masterregulatoren kan nemlig indstilles til omvendt drift, dvs. lukker når den skal varme.


Jeg havde lige haft pumpen koblet fra kort for nogle timer siden, og nu er min temperatur kun på ca. 25-30 grader. 

Hvad kan det skyldes?

Jeg prøvede i morges inden arbejde lige at skrue to af termostaterne ned på 15 grader. Så slukkede de to dioder på masteren ved de to termostater og den åbnede på telestaterne som den burde, og som MogensR beskriver ovenfor.

@Epoxymanden

Det ville være dejligt, men det virker til der er helt andre problemer nu :(

AK89 skrev den 12-02-2019 20:37:30

Jeg prøvede i morges inden arbejde lige at skrue to af termostaterne ned på 15 grader. Så slukkede de to dioder på masteren ved de to termostater og den åbnede på telestaterne som den burde, og som MogensR beskriver ovenfor.


 Så virker den vel omvendt. Altså åbner for varmen, når du skruer ned på rumtermostaten ?

Hvis det er tilfældes skal du lige kode den om, som det er beskrevet i manualen.


Telestaternes sorte del skal stikke lidt op, når den varmer.

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også