strøm til 230v spots i loft

Nogen der ved om man må tage strøm ,fra samlebox bag min microovn , til en afbryder sat ind i 19 mm spånplade og derfra trække kabel op på loftet og forbinde ,de 3 spots i en samledåse oppe på loftet

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det skulle der ikke være noget i vejen for at din elektrtiker gør😉

Ser det helt tosset ud

Der er nogen ting der lige skal være på plads.

Kabel fra dåse bagved microvn til afbryder, skal være installationskabel 3x1,5 mm2 ligeledes skal kabel fra afbryder og til loft, også være 5x1,5 mm2 installationskabel, eller 4 ledninger (gul/grøn - jord, blå som nulleder, brun som fast fase, og sort eller grå som tændledning) trukket i rør, som afsluttes i en dertil egent dåse jeg vil anbefale en PLdåse som sættes op i den rum hvor spotsene skal sidde, derfra kan du så trække det kabel som producenten anbefaler/foreskriver til 1. Spot og sløjfe videre derfra. Og husk at afbryder enten skal monteres i en forfradåse eller et underlag.

Og når jeg skriver “du” så mener jeg selvfølgelig din aut. Elektriker, da alt dette er aut. Arbejde....


Samledåsen bag mikroovnen kan være forsynet fra en 16A gruppe, og så skal du op i 2,5mm kabel. 

Derfor er det en rigtig god ide at få en installatør til at lave det. Det er jo ikke alt der fremgår af sådan et spørgsmål, derfor kan svaret også nemt være forkert = ulovlig og farlig installation. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Annonce

Og afbryderen monteres i et udvendigt underlag eller en forfra dåse, men det ved "elektrikeren" alt om.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis