Fjerne træ med gift

Hej

Jeg har et træ der står midt inde i en stor busk og som derfor er meget svært tilgængelig. Det vil derfor være meget besværligt at fælde det.  Jeg har læst man kan dræbe det ved at bore et hul og putte roundup i. Men hvad sker der herefter. Rådner det efterhånden og falder sammen eller står det bare og er grimt og vissent de næste mange år, for så får jeg jo ikke så meget ud af det.


Hov. Forkert subforum. Sorry.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du giver den roundup, vil den bare stå og visne, og være grim de næste mange år, så kan du lige sågodt skrælle barken af hele vejen rundt i en 5-10 cm bredt bælte.

Hvis du fælder det, kan du "male stubben" i snitfladen med roundup så skyder den ikke med nye skud.


Vi prøver igen, i morgen --

Træet går ud, og efterfølgende rådner træet stille og roligt. På et tidspunkt vælter træet - og falder i værste fald ned i et hus eller et barn!

Få en professionel til at fælde træet. Vedkommende kravler op i træet og skærer det stille og roligt ned. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg ville nok fælde det nede midt i busken. Så går der ikke lang tid før du ikke kan se roden. Men der går nogen år før det er rådnet væk. 

Du skriver ikke noget om størrelse så der kommer det jo lidt an på om du selv magter det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Vil stubben rådne bare af at stå tilbage inde i busken eller skal jeg bore et hul i den og give noget gift?

Jeg vil helst ikke have at giften slår busken ihjel.

Stubben rådner med tiden inde i busken, hvis den ikke skyder igen. Og visse træarter vil gerne skyde fra stub. 

Hvis du pensler rundt i barkkanten  vil jeg tro at den går ud. Og busken tager ikke skade af det hvis du da ikke oversprøjter den også. 

Men penslingen skal nok ske i den normale vækst sæson, og altså ikke absolut straks efter fældning. Ellers transporterer træet ikke saft igennem vækstlaget.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
humseper skrev den 10-02-2019 20:23:33

Vil stubben rådne bare af at stå tilbage inde i busken eller skal jeg bore et hul i den og give noget gift?

Jeg vil helst ikke have at giften slår busken ihjel.

 Læs svaret fra je-ns. 


Mvh. Christian M
 

Det komme an på hvilke træsort, nogle skyder lystigt, når man skære den ned.

Men pensler du snitfladen med roundup, skyder den ikke, og det skader ikke busken, medmindre den er en del af træet.


Vi prøver igen, i morgen --

Tak for svaret.

Jeg fældede 3 kæmpestore Ahorn for omkring 30 år siden, lavede en god fordybning (10x10x10 cm) i hver stub med motorsaven, som jeg hældte en god sjat saltsyre i, stubbene rådnede væk i løbet af ca 5-6 år. Hvad jeg ikke havde set komme, var at de kæmpemæssige rodnet osse rådnede væk - den dag idag kan jeg hælde jord i "lavningerne" hvor træerne engang stod - terrænet synker konstant. 

Ps. Nu skriver du ikke hvad det er for et træ, men er det æble, pære, kan de faktisk godt overleve temmelig kraftig ringskæring. 

Roundup har ingen effekt i februar måned.

Vent til foråret når bladene springer ud hvor saftstigningen er størst. Så ringer du stammen med en almindelig håndøkse hele vejen rundt. 

Snitsåret pensles derefter med Roundup.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også