Hvad er der i denne væg og hvordan borer/skruer jeg i den?

Hej,

Jeg ved ingenting om håndværk, ingen har lært mig noget da jeg voksede op. 

Det vil jeg gerne lave om på. Det første jeg har forsøgt var at hænge en hylde op. 

Jeg troede jeg havde en væg i gips efter at spørge mig frem. Jeg borede derfor med et gips-dybel. Det gav det flotte hul på billedet. 

Så fik talt med en i Silvan der mente der var puds+træ. Det prøvede jeg så at bore en lang skrue ind i,men det gav et større hul end der burde og jeg ramte en hård bagvæg eller noget, som jeg ikke kunne komme ind i.

Er det:

Fordi væggen er gasbeton eller andet?

eller

Fordi væggen er puds/træ, men min lille boremaskine fra Jysk ikke har power nok.

Tak for hjælpen.


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan du måske fortælle lidt om huset fx alder, hvad ydervægge er lavet i mv. 

Mit umiddelbare bud er at det ligner puds og hvis der er noget hårdt inde bagved kunne det nemt være mursten. Med den kombination skal du bare lade et hul med et murbor også putte rawplug i, så kan du skrue noget fast. 




Ask

Var lige ved at få kaffen galt i halsen.. En skruemaskine fra... jysk!?!!!!

Det må sku være en billig model de sælger 🤨

Du har behov for en skruemaskine med slagbor i, samt et Murbor. 

Hvilken by bor du i? (Hvis du bor i Esbjerg, kan jeg hjælpe dig) 


Mvh. Christian M
 

Haha, jeg er som bekendt helt grøn. Det er pinligt, men ærlig talt, jeg voksede op i en folkeskole der lærte mig mere hjemkundskab og billedkunst end sløjd. Så det...

Jeg bor i KBH så må takke nej til dit tilbud Christian. Men måske kan du anbefale en rigtig maskine?

Hvis der er noget hårdt og bygningen har mursten udenpå så vil jeg tro der også er mursten indvendigt :-) 


Du skal bruge et murbor og en boremaskine med noget kraft

Hvis murstenene er meget hårde kan slagfunktion også være nødvendigt. 


Men altså hvad du skal købe kommer an på dit fremtidige ambitionsniveau. Den billigste med ledning fra Silvan/Jem og fix/bauhaus/Harald Nyborg kan sagtens bore det hul og hvis man bore ti huller om året så er det en god løsning. 

Men hvis man har en intention om at anvende værktøjet så er det en anden sag. Jeg har selv en akku (dvs batteri) på 18v der klarer det meste i mursten også en borehammer hvor man kan slå slagfunktionen fra til de få tilfælde hvor materialet er rigtig hårdt. 

Og glem ikke at maskinen ikke gør det alene køb en kasse med 5-6 murbor i divserse størrelser (typisk kan man få så man har fra 5-10mm) og køb den af ordentlig kvalitet så skal du nok få boret det hul 


Ask
Annonce

Hvordan kan jeg være sikker på væggen ikke er puds+træ og min boremaskine bare giver op?

Jeg synes væggen er rigtig godt lydisoleret, hører næsten ingenting fra naboer. Kan det gøre en klogere?

Hvis det er puds på træ, kan du skrue en skrue i med håndkraft, når først du er igennem pudslaget. Pudslaget er 1-2cm tykt, så det burde du være igennem.

Hvis det er gips, er væggen hul, og du går igennem den efter at have boret 26mm.

Hvis det er beton og du bruger murbor, vil boret bare skøjte rundt uden at bore sig ind, når du er kommet igennem pudslaget.

Hvis det er mursten og du bruger murbor, burde du opleve nogen fremgang, men det går langsommere med en billig maskine.

Kan du evt. Lægge et billede op af bor og maskinen? Samt plugs.

Så skal vi nok komme tættere mål.

Det er i øvrigt normalt for kontorbygninger at de er opført i betonelementer med en skal af mursten på facaden.


Elektronikteknikeren

Altså det er jo svært at være sikker baseret på et billede men tænker følgende: 1) det ligner ikke træ på dit billede, 2) vægge af brædder er fyrretræ som er pænt blødt så det virker sært hvis du slet ikke kan få en skrue i, 3) 1970 er lidt sent som byggeår til en væg af træ med puds. Det der med at lave lette vægge af brædder betrukket med siv også pudse dem op var nået man gjorde før gipspladen blev opfundet. en indvendig væg i massive mursten fx lavet på grund af brandforhold kunne sagtens være pudset. 




Ask

Det kan som skrevet også være beton og ikke mursten, det er bare endnu hårdere 


Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis