Udluftning af isoleret skur

Jeg har bygget et isoleret skur, jeg gerne sikre mig, at der ikke er for meget fugt derinde, så jeg har sat en affugter op (model uden kompressor). Den virker rigtig godt, den er sat til at holde ca 60% relativ fugtighed. Og den starter op sådan ca hver anden / tredje dag. Nu ved jeg ikke hvor meget af tiden, der her i starten er går med at få fugten ud af træplader og troldtekt med mere, så måske affugteren kommer til at arbejde mindre fremover. Men tænker også at "ny" fugt trænger ind udefra. Det er naturligvis vindpap, men ikke dampspærre i skuret og der er klink på ydersiden. Så det er jo ikke "lufttæt", så hvor meget luft, der kommer ind udefra ved jeg ikke. 

Nå, nu til spørgsmålet. Jeg har ikke opsat udluftningsriste i skuret. Vil det være en fordel eller en ulempe at opsætte et par udluftninger? Jeg tænker om man bare hiver mere fugtig luft ind udefra, som så skal affugtes? 

Skuret deler en en væg med en gammel garage, som er "opvarmet" af returvarmen fra fjernvarmerøret, så der er ca 13g og 50% relativ fugt. Så jeg har også mulighed for at bore en udluftning til det rum og blæse lun luft ind i skuret derfra. 

Så hvad tænker folk vil være en god løsning? 

 - skal jeg bare beholde det jeg har? 

 - skal jeg sætte udluftning op? 

 - skal jeg bore hul til den gamle garage og blæse lun "tør" luft ind i skuret? 

 - eller en kombination af ovenstående? 

 - ja... eller noget helt andet?

Jeg har ikke helt styr på, hvordan luft og fugt bevæger sig og hvad den ene model gør af gode ting eller dårlig ting. 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du har en affugter kørende, skal du ikke have ventilation ud til det fri.

Jeg har selv et isoleret skur, hvor jeg har lidt varme på 8-10 gr varme, samt en affugter, affugteren køre næsten aldrig, men står døren åben og luften udenfor er fugtig, starter affugteren på.


Vi prøver igen, i morgen --

Hej, tak for dit input. Jeg synes bare jeg oplever, at fugten ret hurtigt kommer tilbage. Men om det er forbi det stod i over en måned med 80% fugt inden jeg fik sat affugteren op, og der dermed kommer meget fugt ud af materialer og papkasser deslige jeg har derinde ved jeg ikke. Affugteren har været på i godt 3 uger nu. 

Det kræver jo at skuret er tæt, hvis du vil køre med affugter, eller skal du jo affugte hele "omegnen"

Jeg har en affugter med kompressor, bare en billig en fra Harald Nyborg, jeg har indstillet den så fugtigheden ligger på 60%, det holder den fint, og som nævnt køre den sjældent, den opsamler ca 1 liter vand om året.

Jeg har 200 mm isolering i væge og loft, samt 275 mm i betongulvet, der er træ på udvendigt, samt vindpap, indvendigt er der dampspærre i væggene, og de er beklædt med 15 mm tagkrydsfiner.

Loftet er to lag plader fra et kølerum, det er højtryksskum, med metalplade på begge sider, så det er også helt tæt.

Dør og vindue er plast og lukker helt tæt, der er termoruder i begge.


Vi prøver igen, i morgen --

Hvis du ikke har det varmere i dit skur, så kan du overveje en affugter med tørstof. Jeg testede først den billige fra HN i 5 timer i skuret, den opsamlede 1dl ved 5g og 78%. Så testede jeg Meaco DD8L, den samlede tilsvarende på 5timer 1.1 liter. Men nu har du måske ikke brug for det, hvis det er så tæt...

Dit er vist lidt vildere end mit :). Mit er ret  klassisk opbygning og består set udefra af klink, luft, vindpap, 175mm isolering og OSB plader. I loftet er der 145mm. Gulvet er en meter tyk sandpude med fliser. Så varmekilden er de ca 6g moder jord giver nedefra. Men om konstruktionen er for "utæt" til at affugte er jeg lidt usikker på. 

Måske en bedre løsning var udluftning i skuret og så samtidig bore hul til den gamle garage ved siden af og lade noget af det lidt varmere og tørre luft derfra cirkulere med rundt.... 

... om jeg er ved at affugte hele byen er jo spørgsmålet, for er jeg det, så bliver det jo nok lidt for dyrt. Som sagt har den været på i 3 uger og starter ca. og hver anden tredje dag. Jeg ved ikke hvor længe jeg skal regne med, at der bliver ved med at trække fugt ud af materialerne i skuret... Jeg har læst et sted, at det kan tage flere uger... Så om den fugt, der kommer igen mest kommer udefra eller bare fra skuret selv er jeg som sagt usikker på. 

Et gæt, så har den opsamlet 10l på de første 3 uger i alt... 

Annonce

Jeg har en elradiator, så temperaturen kommer ikke under 8-10 grader, så det virker fint med affugteren.

Ofte er luftfugtigheden jo ret høj udenfor, og har du ikke varme i skuret, mener jeg ikke udluftning er vejen frem.

Som nævnt har jeg døren åben i fugtig vejr, starter affugteren.

Så mit skur er rimelig tæt, så der kommer ikke fugt udefra.

Men da det lige var bygget, samlede affugteren en del mere vand op, men det var jo nok fra betongulvet, da det var nystøbt.

Om fliser og sandpude, afgiver fugt ved jeg ikke.


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg prøver at lade det nuværende setup køre i nogle flere uger og ser om det bliver bedre, altså om fugten er længere tid om at komme igen. Ellers er step 2 at blæse lidt af det varme luft fra garagen ind... 

Tør man spørge hvordan det går med udfordringen? 

Kører du stadigvæk kun med affugter eller har du lavet ændringer?

Vil du evt. fortælle hvilken affugter/model du bruger?

Står selv med samme udfordring og vil gerne være sikker på at jeg ikke har problemer med fugt eller lign.

Jeg fik med affugterløsningen. Jeg har købt en Zambezi DD8LZ. Den har nemlig meget bedre indstillingsmuligheder end den normale DD8L. Det eneste rigtige affugtervalg i et skur er en uden kompressor. 

Zambezien er rigtig fin for den kan indstilles både med timer og fugtighed. OBS du kan ikke sætte en tænd/sluk ur på en affugter uden kompressor, så ødelægger du den, da den ikke kan holde til at blive afbrudt hårdt. Den skal køre en nedlukning inden den kan slukkes. Så når du trykker OFF kører den lige nogle minutter for at tørre, så tørstoffet ikke ødelægges. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis