Gardinstænger spændvidde 6 meter

Hej alle,

Jeg håber, I kan hjælpe mig.

Problem: ophæng og vægbeslag

Hvordan undgår man, at en 6 m. lang stang kommer til at bøje nedad, når man hænger én 6 m. lang gardinbane op, og når gardinet ikke har ringe og skal kunne trækkes frem og tilbage fra den ene ende til den anden ende?

Gardin

- 600 cm. langt/bredt, 120 cm. højt

- Vægt ca. 1,2 kg.

- Monteres på gardinstang 

- Laves med løbebane, og altså ikke ringe

- Skal kunne trækkes for (og fra) fra den ene ende til den anden

Gardinstænger

- Monteres i 12,5 mm Fermacell-gipsvæg

- 6 meter lang 

- Træ eller metal

- Runde

- Diameter: Jeg er i tvivl. Helst så tynde som muligt, f.eks. 12 mm.

- Vægbeslag og montering: Jeg aner det ikke!

Forslag til andre Lav-Det-Selv-folk: C-ringe 

Jeg kan desværre ikke bruge ringe, jeg bliver let forvirret over for mange udtryk. Jeg magter kun  gardin + stang. Derfor løbebanen. Ellers ville løsningen være C-ringe, her vist på billede. Måske det kan hjælpe andre.

På forhånd mange tak. Jeg skal selvfølgelig nok skrive, hvordan det hele endte, så andre kan få glæde af projektet.

Med venlig hilsen

Annette Holm Jensen

Hej alle, Jeg håber, I kan hjælpe mig. Problem:... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

At der IKKE ønskes en midter understøtning og at der kun er et gardin og derfor ikke kan skilles midt på.... Alt andet har du ret i!!


 Certificeret Statiker

Hvad med at tænke panelgardiner i stedet, hvis du gerne vil have dem til at hænge glat ned?


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Hej Ingeniøren, Søren og Speddy,

Tak for input og engagement! 

Ingeniøren: Jeg vil gerne gribe boldene, men har ikke evnerne til at forstå fagbegreberne og lave beregninger, men det kunne du ikke vide. 

Søren: C-ringe/profil har jeg nævnt i mit opslag, og hvorfor det ikke dur til mig og gardinprojektet. Et stålrør har jeg også tænkt på. Problemet er så mig selv igen: Et stålrør giver et industrial-look, der er for hårdt i udtrykket til mig (et koldt, dødt materiale i sammenligning med f.eks. træ). Alligevel har jeg tænkt på stålrøret, fordi det er stærkere (?) end træ, og jeg kunne så kombinere metalrøret med træ-vægbeslag og træ-afslutningsender på gardinstangen. Det kunne bløde udtrykket op. Stadig vil jeg helst kun have træ, det er mest diskret (i mine øjne), selvom man kun ser stængerne, når gardinet er trukket fra.

Speddy: Panelgardiner har jeg tænkt på, men ligesom med de andre normale eller traditionelle gardinløsninger (jf. mit svar til Elmand,  Fabrin og PinkHenrik), dur panelerne heller ikke. Det har også noget med husets grundplan at gøre. Jeg har bygget et hus med kun 1 rum - ud over et lille bad og bryggers. Gardinpaneler vil nærmest blive ”døre” på væggene, og panelerne forekommer mig meget stive i udtrykket. Igen burde jeg have skrevet om grundplanen i mit første opslag, jf. min undskyldning til PinkHenrik. Så Speddy, hermed også undskyld til dig for at bruge tid på forslag, jeg desværre ikke kan bruge. 

Yderligere burde jeg i mit første indlæg have gjort opmærksom på, at det ikke er 6 meter lange vinduer jeg har - hvilket er naturligt at tænke, nu jeg ønsker 6 meter lange gardiner og stænger - men helt almindelig størrelses vinduer, hvor et standardgardin og en standardstang på 80 cm. ville passe. Alle ”normale” mennesker ville sætte sådanne gardiner op og være glade. Jeg har fortalt, hvorfor jeg ikke kan magte stof hængende overalt ved hvert vindue. 

Hertil kommer, at jeg har begået en fejl i forbindelse med opbygning og isolering af vægge. Isolering og gipsvægge fylder over 45 cm. Jeg vidste ikke, at vindueslysningerne skulle have været skrå. I dag kan man næsten ikke se vinduerne, med mindre man står direkte ud for dem. Og jeg kommer altid til at tænke på vindueskarmen som et overdimensioneret skydeskår. Med et 6 meter langt gardin på hver af mine 3 vægge ville dette blive løst (når gardinet er trukket for) samtidig med at det skrøbelige inden i mig også ville blive glad.

Jeg har lavet mange gør-det-selv-ting, men ingen projekter har givet mig større hovedbrud end gardinerne. 

Igen, tak til alle bidragsydere.

Hilsen Annette

Hej alle,

Som lovet en opdatering. 

Gardinerne hænger nu så fint. Men jeg kunne ikke finde ud af det, så bestilte en tømrer til opgaven. Jeg håber alligevel ikke, at I føler, I har spildt jeres tid på mig. Jeg gjorde mit bedste, det var ikke godt nok.

Jeg vil gerne vise jer resultatet, men jeg dumpede jo lav-det-selv-eksamen. Og i mine øjne skal tømreren selvfølgelig nævnes, og så bliver det reklame. Det er forbudt, så vidt jeg har forstået.

Hilsen Annette

Annonce
ahj skrev den 24-03-2019 10:01:17

Hej alle,

Som lovet en opdatering. 

Jeg vil gerne vise jer resultatet, men jeg dumpede jo lav-det-selv-eksamen. Og i mine øjne skal tømreren selvfølgelig nævnes, og så bliver det reklame. Det er forbudt, så vidt jeg har forstået.

Hilsen Annette

Du skal være tilgivet, hvis du fortæller lidt om, hvordan tømreren løste opgaven. Lærdom kan jo gå begge veje. Med hensyn til at sætte t billede ind i et indlæg, så er proceduren den, at du efter billedet er gemt på computeren, klikker på feltet, der ligner et billede, yderst til højre, hvor du får valget mellem at klikke eller finde billedet på computeren.


fase

Nu er jeg lettet, tak Fabrin. 

Jeg laver hurtigst muligt en beskrivelse af tømrerens arbejde og indsætter billeder (tak for fremgangsmåde). 

Hilsen Annette

Hej igen,

For en ordens skyld, læs venligst mit indlæg fra i dag kl. 10:01 og Fabrins svar, så det ikke kommer til misforståelser. 

Jeg blev som nævnt nødt til at ringe efter hjælp, og tømrermester Kent K. Sørensen fra Ry løste opgaven ved at bruge asketræ, trædyvler, tagpapsøm og magneter.

Her beskrevet med mine ord, så beklager hvis jeg ikke bruger de rigtige fagudtryk:

- 13 mm asketræsstænger tilskåret, rundet og slebet samt sat usynligt sammen med trædyvler for at komme op på 6 meters længde  

- Små ophæng (29 mm) også i asketræ

- Magnet sat i ophæng, som er skruet i gipsvæg, skruen er gemt bag magneten

- Tagpapsøm slået i stang efter lille forboring

Gardinet kan nu trækkes hele vejen. Man løfter forsigtigt stangen ud fra magneten og trækker gardinet forbi. Det virker rigtig godt, magneterne snapper selv efter gardinet, altså også gennem stoffet, og stoffet buler ikke ud ved ophæng, fordi ophænget ikke bøjer op ad.

Det hele er blevet lige som jeg ønskede mig det, både når gardinerner er trukket til og fra, og asketræet er smukt, synes jeg. Måske I ikke synes, det er flot. Men jeg har nogle ting indeni mig at tage hensyn til. Jeg er nu afskærmet, og gardinerne nærmest pakker mig ind. Det har været det vigtigste for mig. Plus gardinerne fungerer også som en slags rolig skulptur på væggene sammen med de lyse, enkle asketræsbeslag og stænger. 

Jeg afsætter ca. 20 minutter morgen og aften til at trække 3 styks længder à 6 meter til og fra, så vil andre lave det samme, må man spørge sig selv, om man gider bruge tid på dette. For så mange meter stof skal samles pænt sammen og ordnes, det tager tid.

Til alle bidragsydere: Igen, jeg er jer meget taknemmelig. Jeg gik i gang med stålwire, træ udenpå, hyldebærere etc. og stoppede fortvivlet op. Det blev for kompliceret for mig, og jeg fandt aldrig frem til et pænt og enkelt udtryk i forhold til at få det monteret på væggen med stålwire og vantskruer mm. Jeg beder om forståelse for mine manglende håndværkerevner til dette projekt. Det burde jeg nok have vidst på forhånd.

Sådan kom resultatet til at se:

Lille stang fra mit badeværelse, tagpapsøm i enderne

Tagpapsøm på bagsiden af gardinstang

Ophæng med magnet. Skrue til at hænge beslag op med er gemt bag magnet

Stang og ophæng




Hilsen Annette




Godt tænkt af din tømrer, ham må du holde på. Fedt at der stadig findes nogle der ude som sætter tiden af til at løse problemerne på en kreativ facon som denne. 👍


Elektronikteknikeren

  Tak Gregeren. Du kan tro jeg holder på ham. Jeg er så glad for endelig at have fundet en dygtig håndværker.  

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis