Låsekasse med stanglås

Jeg har nedenstående dør med låsekasse med ruko cylinder udvendigt og vrider indvendigt. Jeg ved ikke noget om låsekasser men formoder at det er en 2-punkts stanglås, da der er en hagekolver i top og bund?

Det der er galt, er at håndtaget hænger og skal hjælpes op hver gang man lukker døren, så jeg formoder at fjederen indvendig er blevet slap? Jeg formoder derfor også at låsekassen skal udskiftes?

Kan nogen hjælpe med hvilken model, evt link, jeg skal købe og hvor meget der egenligt skal udskiftes. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville forsøge, om jeg ikke kunne komme til at smugkigge lidt i den, - det kunne meget vel være gammel smørelse som er blevet for sej til at fjederen kan overvinde det. Tror der er stor sandsynlighed for at rengøring og ny smøring vil kunne fixe problemet.

Sådanne fjedre er oftest af god kvalitet og bliver som sådan ikke slappe, men selvfølgelig ingen regler uden undtagelser.   

Det kunne også være denne, der trænger til en udskiftning (modellen kan variere alt efter hvilken stanglås du har)

https://lavpris-laase.dk/reservedele-199/fix-grebsfjeder-3195-til-2151-stanglaas-p5454


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

djaydjay skrev den 09-02-2019 11:57:59

Jeg ville forsøge, om jeg ikke kunne komme til at smugkigge lidt i den, - det kunne meget vel være gammel smørelse som er blevet for sej til at fjederen kan overvinde det. Tror der er stor sandsynlighed for at rengøring og ny smøring vil kunne fixe problemet.

Sådanne fjedre er oftest af god kvalitet og bliver som sådan ikke slappe, men selvfølgelig ingen regler uden undtagelser.   

Jeg har nu haft den åben og synes ikke der er noget omkring smørelsen der kan gøres anderledes. Jeg har haft fjederen ude og den fjedrer "fint"?  


Wezio skrev den 09-02-2019 12:06:54

Det hedder en tre-punkts lås. 

Har du kontrolleret, om håndtaget evt. Kan være spændt for hårdt?

 Jep, det hænger ganskeløst. Så løst at jeg tænkte noget er slidt op, men jeg kan ikke få øje på hvad.

Wezio skrev den 09-02-2019 12:58:54

Det kunne også være denne, der trænger til en udskiftning (modellen kan variere alt efter hvilken stanglås du har)

https://lavpris-laase.dk/reservedel...laas-p5454

 Tusind tak for linket. Jeg så lige videoen og jeg tror jeg har fundet ud af hvad der er galt så. Fjederen i låsekassen er kortet af, i hvert fald hvis den skal se ud som den i videoen. Det er inde hos min genbo, manden døde i foråret så jeg hjælper lidt der en gang imellem, og han har sikkert forsøgt at reparere den engang og så kortet fjederen op.

Jeg tog fotos af låsekassen:

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja, den er nok knækket, - i følge videoen skal fjederen lige krydses når den monteres, og det bliver ikke nemt med det korte ben fjederen har. Men dejligt  at fejlen er fundet, og også nemt at løse.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis