Hvor meget udvider mine trappetrin sig?

Jeg er (stadig) ved at renovere min trappe...

Jeg skal lime ny træbelægning på gamle trin, og har købt mig til 8 mm trin af egetræ (https://www.lundbergs.com/sv-se/produkter/trappmiljo/trapprenovering-i-massivt-tra/premium-trapprenoveringssteg/trapprenovering-premium-enkelsteg-81560-at-shop1) som skal limes oven på de gamle slidte trin som jeg har spartlet op.

Jvf producentens anvisning skal der være ca 1 mm mellem trin og vange i hver side da der skal være plads til at træet kan udvide sig (trinnene er ca 80 cm brede). Er der nogen der har viden/erfaring med hvor vigtigt dette er? Jeg er lidt træt af hvis der skal være luft på hver side af de nye trin, det vil se pænere ud hvis de går helt ud til vangen og "lukker hullet". Jeg har overvejet om man kan fuge mellemrummet med f.eks fleksibel acrylfuge og så male med samme maling som vangen, om det måske ser bedre ud. Eller måske lave en 8 mm høj og 1-2 mm dyb udfræsning i vangen som trinnet så vil kunne udvide sig ind i, men trinnet kan så gå helt til kanten af vangen så man ikke kan se mellemrummet. Og hvis det er en mulighed, hvordan gør man så det nemmest? Tænker det bliver meget arbejde med et stemmejern på 14 trin med 2 vanger...

Hvis der er nogen der har kloge betragtninger omkring dette modtages de med kyshånd!

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Træ udvider sig stort set ikke i længden, altså på langs af årerne. På tværs gør det.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også