Fremløb/retur i samme side af radiator

Hej, 

Jeg er ved at gøre klar til en ny radiator i mit køkken. Den skal hænge på en murstensvæg med 20mm eps + Pudslag. Kan jeg som overskriften siger, montere frem/retur i samme side af radiator. Jeg er godt klar over, at det ikke er det optimale, men det vil gøre montering af pex og generel installation meget lettere. Det drejer sig om en 2 lags radiator (80cm bred, 60cm høj)

Mvh Thomas

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det kan du godt, men som du selv skriver er det ikke optimalt. Den modsatte ende af radiatoren vil ikke få tilført ret meget varmt kedelvand, idet det varme vand vil finde den nærmeste vej ud af radiatoren igen = dårlig varmeafgivelse.  

Hvis du har fjernvarme ville jeg fravælge løsningen.


Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg ville ikke have nogen betænkeligheder ved det, med sådan en lille radiator. Jeg har selv flere i nogenlunde den størrelse og jeg syntes de er temmelig ens varme i begge sider - både i top og bund. 


Morten

Det er måske ikke optimalt, men jeg tvivler på du vil kunne opdage nogen forskel. 

De 3 radiatorer jeg har i stue og køkken er alle tilsluttet i samme ende, - den største er 2 m lang og 65 cm høj, - den bliver varm hele vejen hen i toppen og er afkølet hele vejen i bunden, der er ikke noget med at den "kortslutter" og vandet tager den korte lodrette vej ned til afgang. 

Varmen vil nu engang være i toppen, sådan er fysikkens love indrettet, - jeg ville ikke bekymre mig.

Søren O skrev den 09-02-2019 09:27:50

Hvis du har fjernvarme ville jeg fravælge løsningen.

 Søren O, hvorfor, tænker du mht afkøling og pris for opvarmningen? Vh

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
djaydjay skrev den 09-02-2019 11:03:17

"den største er 2 m lang og 65 cm høj"

 Min vvs-mand fortalte mig engang at grænsen går ved max 1,5 m lang radiator.   

Ps. Med mindre man da ikke vælger speciel radiatorer der er indrettet sådan at det det varme vand tvinges hele vejen rundt i radiatoren. 

Frank Chr. skrev den 09-02-2019 11:16:09

 Min vvs-mand fortalte mig engang at grænsen går ved max 1,5 m lang radiator.   

 Det er der bare ikke nogen, der har fortalt vandet i min radiator, så derfor følger det bare fysikkens love, ikke vvs-erens tro og meninger.   

Der hvor det givetvis ikke duer, er ved de helt lave radiatorer, som var noget brugt engang, de vil sikkert "kortslutte" i en vis grad, da forskellen bliver for lille mellem top og bund. 

Man kan få radiatorer med en ledeplade i, men ved den størrelse ville jeg ikke være bekymret.

Tak for alle jeres svar, det var en super god hjælp!

Det jeg mener med fjernvarme er at hvis blot en enkelt radiator ikke har en ordentlig afkøling, så kan det ødelægge din totale afkøling fuldstændig. 

Har du dit eget kedelanlæg har det mindre betydning.

Det kunne vel også være muligt at føre et almindeligt varmerør bag om radiatoren. Indrømmet - det er ikke den pæneste løsning.


Søren O
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også