Muligheder for at spare på fjernvarmeudgiften?

Hej

Vi er et af de "heldige" hustande, der kom i klemme efter tilskuddet til naturgasfyrede små fjernvarmeanlæg blev fjernet.

Vi er nu steget med ca 60% hvilket svarer til 800 kr ekstra pr betaling af 11 gange om året :(

Vi bor i et hus fra 1954 der er moderniseret gennem årerne.

Jeg har søgt rundt på nettet for at finde ud af om det kan betale sig at skifte radiatorer til nye, men er ikke blevet klogere.

Nogen der kan fortælle mig om det kan betale sig at:

Skifte radiatorer?

Nye termostater? Er det ved skift så hele enheden eller bare selve skruedelen?

Andet man kan gøre?

Hvis der ikke er så meget at spare, er der så måske mulighed for at virkningsgraden kan blive bedre?

på forhånd tak for hjælpen

Hej Vi er et af de "heldige" hustande, der kom i... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

dvs at opfindelsen af radiatoren faktisk ikke har ændret sig. Selv en af de gamle radiatorer med "fedtemaden" stadigvæk er lige så god som en af de nye 2 eller 3 lags radiatorer?

Det kan være jeg skulle investere i en termografering af huset. Det er hulmursisoleret men er vel 20 år siden nu (flamingokugler).

Der er nyere tag fra 2001. syntes ikke rigtigt der er så meget vi kan ændre hvis man tænker at pengene skal tjenes hjem igen.

klavil skrev den 08-02-2019 10:43:05

dvs at opfindelsen af radiatoren faktisk ikke har ændret sig. Selv en af de gamle radiatorer med "fedtemaden" stadigvæk er lige så god som en af de nye 2 eller 3 lags radiatorer?

Det kan være jeg skulle investere i en termografering af huset. Det er hulmursisoleret men er vel 20 år siden nu (flamingokugler).

Der er nyere tag fra 2001. syntes ikke rigtigt der er så meget vi kan ændre hvis man tænker at pengene skal tjenes hjem igen.

 Radiatoren laver jo ikke varmer, den fordeler den bare, og jo de er blevet bedre, de kan laves mindre idag og stadig afgive den samme varme, men den kan ikke afgive varme der ikke kommer ind i den, så når det handler om at spare penge, så gør radiatoren ingen forskel..

sådan en termografering kunne godt være en god ide, hvis du er i tvivl om hvor man skal sætte ind, med evt døre vinduer, evt en ny gang isolering i muren hvis den er mangelfuld, men et hus fra 1954 har jo ikke meget isolering i murene og loft i forhold til huse bygget idag, murene har jo 3 gange så meget isolering idag, og 4 gange så meget på loftet, u gulvet var der næsten igen isolering da jeres hus blev bygget, idag ligger der 400 mm, så du kan jo aldrig få det ned på et forbrug der ligner nye huse, medmindre du hiver den store pengepung frem...


Hvis spildvarmen fra brugsvand skal udnyttes var sådan en installation her måske en ide   http://www.showersave.com/ 

Nu har vi heldigvis Baumadæk i vores 3 plan så det hjælper på isoleringen.

Hvis vi skulle efterisolere kræver det genvindingsanlæg som nye huse stiller krav om.

Men selvfølgelig jo mere vi spare på varmen, så skal pengene jo findes af Varmeværket et andet sted

Men surt man skal betale så meget ekstra for det samme.

Det kunne være skønt med en By-pass ventil på fjernvarmevandet, så man kan lukke så lidt varme ud som muligt, men jeg tror desværre ikke det er muligt?

Det du linker til Frank Chr: er jeg ikke lige med på hvad er, eller hvor det kan fåes i Danmark og hvad det koster

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis