Badeværelse - hvad er det der koster?

Bare af nysgerrighed: Jeg har talt med et par murere, der begge siger at jeg skal regne med at støbning af gulv, samt opsætning af fliser i et nyt badeværelse på 1. sal, vil koste ca. 40.000 kr.

Den ene murer sagde desuden, at hvis jeg kun skal have støbt gulvet vil det koste 6.500 kr.

Det jeg ikke forstår er, hvad alle de penge går til:

Støbning: max. 7.000 kr inkl. tid og materialer
Fliser: max. 5.000 kr. (ved 250 kr./m2 i et 4½ kvm stort rum)

Det giver: 12.000 kr. inkl. moms.

Hvad er det der koster 28.000 kr? Det svarer til 80 timer ved 350 kr./t., så det kan vel dårligt være lønnen der koster?

Jeg tror ikke at prisen er forkert, men jeg kan bare ikke se hvad det er der får det til at løbe op.

Nogen der kender svaret?

-AllanE

Mvh. AllanE
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
7000 for støbning - det giver da også en høj timeløn. Der er materialer for få hundrede kroner.
Blandemaskiner kan lejes for 200,-
Grus kan hentes på selvbetjeningsplads for 50,-
cement kan fåes til 27,- for 25 kg
Vi snakker om under ½ m3 færdig beton

m.h.t. fliserne så kan det aldrig tage 80 timer - det er 2 mand i mere end 1 uge.

Jeg har støbt 28m2 betongulv 10cm + 3 cm slidlag for ialt ca. 1100,- i materialer. Men jeg skulle selvfølgelig heller ikke have financeret en mandskabsvogn med kantine, bad og toilet.

Jeg har til gengæld fået muret tilbygningen til dels orange, men det blev alligevel 400,- i timen. Jeg var presset, da der ikke var ledig kapacitet på det tidspunkt.
Citat fra ErikP

7000 for støbning - det giver da også en høj timeløn. Der er materialer for få hundrede kroner.
Blandemaskiner kan lejes for 200,-
Grus kan hentes på selvbetjeningsplads for 50,-
cement kan fåes til 27,- for 25 kg
Vi snakker om under ½ m3 færdig beton

m.h.t. fliserne så kan det aldrig tage 80 timer - det er 2 mand i mere end 1 uge.

Jeg har støbt 28m2 betongulv 10cm + 3 cm slidlag for ialt ca. 1100,- i materialer. Men jeg skulle selvfølgelig heller ikke have financeret en mandskabsvogn med kantine, bad og toilet.

Jeg har til gengæld fået muret tilbygningen til dels orange, men det blev alligevel 400,- i timen. Jeg var presset, da der ikke var ledig kapacitet på det tidspunkt.


Hej ErikP!!!
Først vil jeg spørge om hvorfor du har så travlt med at håndværkere har fået tilkæmpet sig lidt faciliteter som at sidde og spise væk fra støv og snavs,samt mulighed for at komme på toilettet,det er ikke alle der som da jeg var i lære, har lyst til at sætte sig i en busk hvis man er trængende og tørre sig med et blad, det er vel heller ikke urimeligt at man kan vaske hænder inden maden indtages eller det syntes du måske :?:
hvad priserne angår skal jeg ikke gøre mig klog,men prøv at sæt din bil på værksted,hvad er timelønnen der?
Jeg kan oplyse at en timelønnet murersvend ligger på ca 155,- 160,-
pr time en mester time ligger på mellem 350,- til 500,- pr. time
husk på at den løn svenden får er jo ikke det alene som skal regnes med der er såkaldte sociale udgifter som skal afholdes af mesteren
der bil,forsikringer,pensioner.afgifter til byggaranti ordning og så skal mesteren vel også leve,for hvis ikke ja så får vi svende jo ikke noget at lave for så er der ikke nogen der gider røre ved det og tage den risiko.
Med hensyn til flise priser så bliver der ikke nævnt noget om hvormange m2 vægfliser der skal sættes op beløbet svare til 20m2
men så har man kun betalt for fliser hvad med vådrumsytem hvad med arb.løn?
Jeg gentager jeg skal ikke gøre mig klog på om prise er rigtig eller forkert,men blot påpege de aspekter der ligger i at udregne en pris
på en opgave og samtidig påpege at der er stor forskel på Kolding og København

mvh.milton
Nu er der jo også en del flere omkostninger end selve materialerne. Mester skal jo også have løn for at regne tilbudet ud og skrive regningen osv. Desuden glemmer du jo at fliseklæberen og fuge materialerne koster og at der er omkostninger ved at hente og bringe materialerne, samt at rydde op efterfølgende samt at få sendt affaldet på lossepladsen.

Din pris på fliserne dækker jo heller ikke meget.. 5000/250 = 20 kvm fliser. 6 kvm til gulvet incl spild resterne giver så kun dækning af et areal på 14/2,8 (højde incl lidt spild) = 5 meter væg. Altså er den del nok lidt lavt sat og uden klæber samt fuge.

Det fremgår heller ikke af dit indlæg om de skal rydde et rum inden de går igang eller om du selv gør klar til arbejdet. Eller om de skal slæbe alle materialerne op ad snirklede trapper osv..

Vær også lige sikker på om der indgår diverse rørarbejde, kloak og gulvarme samt varmt og koldt vand i både den ene og den anden pris..
Eller det kommer på en senere regning.

Småtings arbejde koster altid relativt for meget.. Der er jo en større tidsmæssig risiko ved opgaven.. Alle forberedelserne incl opstilling af skurvogn osv.

Men det er da mange penge !

Venligst Njord

MVH Njord
Bare lige for en god ordens skyld, så skrev jeg i mit spørgsmål at jeg ikke mener at prisen er forkert og at håndværkerne prøver at snyde. En af de murere jeg har talt med, og som jeg nok vælger medmindre jeg laver det selv, lyder meget troværdig og reel.

Jeg er bare nysgerrig efter at finde ud af hvad der ligger i arbejdet, for ud fra prisen at dømme, tyder det på at der er mere i det, end jeg går og regner med. Det de præcist skal lave er:

-Tilretning af 2 vægge (pudsning, så skidtet bliver lige)
-Støbning af gulv
-Fliser på gulv

Al vvs, el, gulvvarme, samt anden klargøring af rum inkl. underlag til støbningen sørger jeg selv for.

Mvh. AllanE
Annonce
Citat fra AllanE

Bare lige for en god ordens skyld, så skrev jeg i mit spørgsmål at jeg ikke mener at prisen er forkert og at håndværkerne prøver at snyde. En af de murere jeg har talt med, og som jeg nok vælger medmindre jeg laver det selv, lyder meget troværdig og reel.

Jeg er bare nysgerrig efter at finde ud af hvad der ligger i arbejdet, for ud fra prisen at dømme, tyder det på at der er mere i det, end jeg går og regner med. Det de præcist skal lave er:

-Tilretning af 2 vægge (pudsning, så skidtet bliver lige)
-Støbning af gulv
-Fliser på gulv

Al vvs, el, gulvvarme, samt anden klargøring af rum inkl. underlag til støbningen sørger jeg selv for.


Hej AllanE!!!
det var nu heller ikke dig jeg angreb i mit indlæg men prøvede at redegøre for nogle af de ting der ligger gemt i en pris fra mester til kunde, som du meget rigtigt har bemærket er der mere idet end som så.
Sååååååååååååååååå....,rigtig god fornøjelse med dit projekt :wink: :lol:

mvh.milton
Tja - min murer hentede 1 rummeter færdigcement, som jeg slæbte op mens han lagde det ud på 1. salen (14 m2). Alt var gjort klart, så han brugte 2 timer på det, incl. afsætning, afretning af bruseafsnittet, oprydning og rengøring.
Alt i alt en regning på tre timer + cement og rionet for 14 m2.
Så jeg synes 7000,- lyder af meget for dit projekt.

Mht. fliserne, så kan det godt tage et par dage at montere dem + 1 dag til forberedning og afrensning.

Dette altsammen efter jyske forhold ;-) - så kan du jo selv gange op.....

Mvh.

Jan R.
Hej Milton!

Det var ikke en provokation at jeg nævnte det med mandskabsvogn og håndværkeres privilegier. Det er bare en af forklaringerne på hvorfor håndværkere er så dyre set ift LDS/orange arbejde. Materialer er ikke dyre i Danmaek i.f.t. arbejdsløn og arbejdspladssikring, moms m.m.. Det er jo derfor at forskellen på LDS og håndværksarbjede er så stor. Når man LaverDetSelv skal man jo ikke betale sig selv en timeløn, da man jo som regel bruger sin fritid, så det ikke går ud over ens faste arbejde.
Der er ikke noget at sige til at der laves orange arbejde for over 30 mia (var det ikke det Rockwool fonden havde vurderet det til - jeg tror det er et endnu større beløb). Men uden det orange arbejde gik Danmark i stå, da de uofficelle penge som regel omsættes ret hurtigt (de puttes i hvert fald ikke i aktier eller på bankkonti).
Hej AllanE
Vedr pris på et badeværelse, jeg fik lavet badeværelse i et sommerhus sidste vinter det kostede som følger: murer 43000kr. +fliser 2000kr
VVs. 8000kr. el 5000kr. incl. gulvvarmeanlæg. vindue og dør 1800kr plus det løse alt ialt ca.85000kr for et badeværelse på 4kvm.

mvh. stencar.

Thomas
Hej Stencar,

Jeg håber at det du taler om er med tag, vægge og nye jord installationer, ellers er jeg bange for at du vinder Danmarksmesterskabet i kvm priser?

22

Erik M.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis