Cirkel og krydslaser brugbar?

Hej derude,

Jeg laver en masse LDS-arbejde, men har ikke nogen cirkel/krydslaser - har dog en lang række andre håndværktøjer :)

Tænker på at anskaffe mig en sådan - eks. skal jeg have hængt nogle lamper op over et spisebord som det næste.

Er det Jeres erfaring at laser er anvendelig til eks. dette og at det ikke bare er pop at have den? Jeg tænker på Bosch PLL 360 settet med stativ. 

Hvad er Jeres praktiske erfaring ?

Mvh Torben

Hej derude, Jeg laver en masse LDS-arbejde, men... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 07-02-2019 21:37:52

Du har et mål som din skinne skal sidde fra væggen. På væggen VÆK fra laser Sætter du en fed tusch streg på denne afstand. Måske fornuftig at gøre det på et stykke post-it som er klæbet på væggen,

Henne ved laser stiller du denne så lydstrålen der, har den rette afstand fra væggen. Drejer laser lidt indtil strålen rammer tusch streg på væggen i den anden ende af stue. Finjusterer laser position og ramme streg m.m. Så jager du børn og hund ud af stuen, da den ikke må flyttes.

Nu har du en linje på loftet som er parallel med væggen.

 Mange tak for dit praktiske eksempel: så punktet på væggen væk fra laser sammen med en nøjagtig afstand fra væggen ved siden af laser til laser (og finjustering) så har jeg en korrekt afstand mellem laserlinje og vægge hvor jeg evt skal sætte strøskinne eller spots op. Jeg er med nu på at det altid kræver udmåling og justering af laseren. Nu ved jeg så det og kan forholde mig til en praktisk anvendelse på det konkrete eksempel.

Hvis det nu er stikkontakter langs gulv jeg skal opsætte, så måler jeg korrekt ud til første kontakt og får så laserlinjen til at flugte hermed - så kan jeg bruge linjen rundt langs væggene til de øvrige kontakter.

 Ovennævnte er korrekt ikke?   

Du behøver jo ikke bruge tid på at få laseren til at passe med eksempelvis den første korrekt placerede stikkontakt. Du kan jo bare måle afstanden til laserstrålen og så bruge det samme mål til de andre.

Når man bruger laser til at lave sokkel til et hus har man jo heller ikke laseren til at stå direkte på jorden. Her anvender man jo også en målepind. 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Som jeg beskriver i mine eksempler så i tilfælde med stikkontakter så " smider " du bare laser et tilfældig sted. Måler ned/op til strålen med samme afstand.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis