Fra dobbeltafbryder til enkelt-lysdæmper (ældre lejlighed)

Hej!

Jeg har brug for lidt råd og vejledning i forbindelse med at jeg skal have installeret en lysdæmper, og jeg håber at nogen af jer vil være så venlige at hjælpe mig på vej. Jeg har en dobbeltafbryder, men bruger kun den ene (venstre) afbryder til loftslyset. Da lyset er meget skarpt og jeg gerne vil kunne regulere det, har jeg købt en FUGA skydelysdæmper, og planen var blot at benytte de to ledninger i den venstre afbryder, og tilkoble lysdæmperen. De øvrige ledninger (til den højre afbryder) ville jeg sætte isoleringstape omkring og lade sidde gemt inde bag. 

Da jeg skruede dobbeltafbryderen af, sidder der dog kun én ledning i den venstre (gul), og 2 i højre (grå) fast samme sted. Er den gule ikke normalvis jord? Det kan vel ikke passe, at jeg kun skal tilkoble dén? Se billeder herunder. Håber I kan guide mig. På forhånd tak.

Dobbelt-afbryder:

Dobbeltafbryderens ledninger:

Lysdæmper:

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej! Problemet ér løst! Tak til S. Fabrin.

Men håber ved Gud IKKEat du blot har sat isoleringstape på de 2 ledninger der ikke er i brug, som du skriver at du vil, det ville i så fald. Vær den værste omg farlige hjemmefusk længe set..... der SKAL en muffe på.

Hej mfrost. 

Det var Silvan medarbejderen, der vejledte mig i det og nævnte, at det kunne man sagtens gøre i stedet for en muffe. Jeg har heldigvis ikke gjort det - jeg fik god vejledning herinde i dette forum istedet med beskeden om at de to hvide/grå monteres sammen i klemmen mærket L, mens den gule monteres i klemmen med bølgelinien. Det virker perfekt. 

Så der er ingen "ekstra" eller frithængende ledninger. Men mange tak for at nævne det! Jeg skal sørge for altid at bruge muffe, såfremt det bliver relevant i andre sammenhænge. Tak!

m frost: det kan du jo næsten også se at det er eneste løsning hvis du lige kiggede på billeder 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis