Skift af tagbeklædning fra lettere tegl til lidt tungere

Hejsa,

Jeg skal til at skifte mine gamle vingetagsten ud. Vi vil rigtig gerne have en falstagsten på i stedet, men denne er lidt tungere. Derudover skal der nok påfores på spærene, så vi kan få mere isolering i skråvæggene. Teglene vejer omkring 10kg mere pr m2.
Mit spørgsmål er så om der er nogle kloge hoveder der har forstand på at beregne hvorvidt mit tag kan holde til den anden tagbeklædning og påforing af spær. Jeg har fundet tegninger på huset på borger.dk, men ved ikke om man kan bruge alle de tal der står i dem.
Har haft fat i et ingeniørfirma, men synes at prisen er alt for høj for at få beregnet det.

På forhånd tak,

Michael

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du stiller et spørgsmål som du selv har svaret på - det kan en ingeniør. Hvad lyder tilbuddet på? Uanset hvad du svarer, så er det betragteligt billigere sluppet end hvis taget styrter sammen pga. vægten. Et ingeniørfirma har forsikringer der dækker hvis de laver en fejl. Hvis jeg siger til dig at du sagtens kan skifte dine tegl ud, og det er forkert, så er der kun 1 der har et problem, og det er ikke mig. Betal de 5-10.000,- for en ingeniør - det er småpenge ift. hele projektet.

Jeg ville nok prøve at få en pris fra en anden ingeniør også. Afhængigt af hvad område du holder til i, så er timeprisen for en ingeniør 800-1000,- Prisen afhænger selvfølgelig også af hvad de tilbyder at udføre.

Har du kigget på Træbøgerne? Her er der jo dimensioneringstabeller for  spær osv.

Det er utrolig at man så tit ser at folk ikke anerkender ingeniørens arbejde og ansvar. Bare fordi det er tal på et stykke papir og ikke en fysisk gipsvæg, tagsten eller flisegulv, så tænker folk ikke at det har den store værdi. Det er jo BARE en beregning.

Man kan sikkert sagtens gå ned til en ingeniør og få regnet spærret for 4000 kr. eller en bjælke for 2000 kr., men så skal man også forvente at han fraskriver sig ethvert ansvar og kunden dermed ikke har ret til nogen erstatning ifald der kommer en skade. Det samme gælder hvis man spørger tilfældige personer på et forum, der har lært at slå op i træbøger eller bæreevnetabeller.

Anerkend nu at man får en forsikring for at det holder. Det er formentlig stadig peanuts ift. den samlede udgift.

Jeg siger ikke at 20.000 kr. er den rigtige pris, men det er også totalt svært at sige, da vi ikke kender tagets form og kompleksitet. Som en anden skriver er man frit stillet til at indhente tilbud fra en anden ingeniør.


Hej Børgealle.

Jeg anerkender 100% ingeniørens arbejde og ansvar. Jeg synes bare at prisen var helt anderledes end hvad jeg har hørt fra både byggemarkedet, bekendte og endda producenten af teglstenen. De snakkede alt fra 1000-5000kr, og altså ingen i nærheden af de 20.000.

Jeg har i øvrigt forhørt mig andre steder, så afventer derfra. Nu var mit indlæg også mere rettet mod folk der har erfaringer med området og måske kunne give råd eller anbefale nogen. 

Jeg aner ikke hvem der sidder på dette forum og ville aldrig stole 100% på deres svar og anbefalinger. Men synes at det er værd at høre fra folk, som måske har været i samme situation, eller folk som måske har en faglig ekspertise indenfor området. 

Men tak for dit indspark, håber at du får en dejlig dag

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis