Puds på gammel mur

Hej

Jeg bor i et hus fra ca. år 1900, og i soveværelset er pudset mange steder "skruk", nogle steder kan den endda pilles af med fingrene.
Mine spørgsmål er så, jeg har repareret lidt på det med cementmørtel, men jeg kan forstå at det er forkert, og jeg skal bruge kalkmørtel i stedet for, da det nok er den mørtel der er brugt oprindeligt. Hvor finder man sådan en mørtel? Er det også kaldet "bakkemørtel"?
Mit andet spørgsmål, nogle steder er fugen mellem murstenene så mør, så der er hul ind til hulmuren. Skal jeg blot også fylde det ud med bakkemørtel, og hvor "normalt" er det?

På forhånd tak

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, du kan bruge bakkemørtel til begge formål.


fase

Det du idag køber som bakkemørtel er bakkesand modsat strandsand, bakkesand er skarpkantet i kornene. Men den mørtel du køber i poser er mørtel iblandet kalk i meget begrensede mængder (6%) tror jeg nok. Den er beregnet til at lave bastardmørtel af dvs der skal iblandes cement for at det kan holde. Kalken er der kun for at gøre mørtlen plastisk. Hvis du vil ha rigtig kalkmørtel skal du blande mørtlen med så meget kalkdej fra en spand med hvidtekalk at det svare til 30% kalk vægt forhold.  


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Umiddelbart ville jeg pudse med en bakkemørtel med cement i forholdet ~ 10:1. Er det kun et lille areal kan du få bakkemørtel i J&F til ~ 40 DKK posen (og cement ligeså). Skal du pudse et større område, kan du overveje en big bag (det er billigere). 

Sørg for at få alt det af, der sidder løst - ikke kun det, du kan få af med fingrene. 

Hej.

Ren bakkemørtel kan ikke bare anvendes til rep. Så skal der tilsættes kalk hvis det skal være stærkt nok. Hvis du anvender cement som forskrevet ovenfor vil du ende med samme resultat som det er nu LØST puds.

Anvend en juramørtel tørblanding 50/50/700 som kun skal tilsættes vand. så har du også til andre steder senere hen. 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis