Muret vindueskarm - uden bundplade

Nu er jeg her igen! 😁

Vi har jo fÄet nye vinduer og i den forbindelse vil jeg pudse selve bundkarmen op. Problemet er, at der jo sidder noget isolering under vinduet - det kan jeg vel ikke bare smÞre mÞrtel ud i. Hvordan ville I gribe det an? DÊkke det af og med hvad?

Det ene billede er som det ser ud nu og det andet er fra et andet vindue i huset - og det er sÄdan det skal ende med at se ud.

Forventer at mure det op i universalmĂžrtel og efterfĂžlgende sandspartle. 

15 svar
 FÞlg trÄden
Annonce
Annonce
Annonce

Vindues karmen rengÞres, og stÞvsuges. SÄ koster du noget vand pÄ murfladen og mÞrtel pÄ. NÄr det er sÄ meget sÄ skal det pudses af flere omgange eller en sten mures pÄ.

Hvis der er over 6-7 cm sĂ„ murer du en mur sten pĂ„ hele vejen hen. Den er 5,5 cm sĂ„ der lĂŠgges et lille lag mĂžrtel i bund og mursten presses ned pĂ„ det, samt skubbes sammen med den forrige med lidt mĂžrtel imellem. 

Forkant mursten skal ligge 0,5-1 cm bag den pudsede vĂŠg. og mĂ„ ingen steder gĂ„ for hĂžjt op. 

Dagen efter sĂŠtter du et brĂŠt fast pĂ„ vĂŠggen sĂ„ overkant pĂ„ denne er prĂŠcis hvor overfladen skal vĂŠre. Den kan skrues pĂ„ med rawlplugs eller holdes igennem vindue med 2 skruetvinger. 

SĂ„ vandes igen ned pĂ„ stenene og der presses mĂžrtel pĂ„ i vindueskarmen. Husk at presse mĂžrtelen fast kanten imellem brĂŠt og mursten pĂ„ vĂŠgsiden, ellers fĂžlger mĂžrtel med nĂ„r du tager brĂŠt af.  Du bruger et vaterpas til at trĂŠkke overskydende mĂžrtel af med 1/2 - 1/1 time efter ( du kan jo gĂ„ frem til de andre, og sĂ„ tilbage og starte forfra)

Alternativ kan du save et hak i et brĂŠt sĂ„ den kan glide hen pĂ„ vindues bundstykke og ude pĂ„ dit brĂŠt. SĂ„ er der stĂžrre chancer for at det bliver lige. Der fyldes ekstra i hvis der er huller og trĂŠkkes af igen.  Igen Lad det hvile og kom tilbage med pudse brĂŠt. Denne kĂžre i cirkler hen over overfladen sĂ„ det bliver glat. 

Nu skal det tĂžrre til dagen efter fĂžr du kan tage brĂŠttet af og reparere resten pĂ„ vĂŠgsiden med pudsebrĂŠt til slut pĂ„ samme mĂ„de. Der vil stĂ„ en skarp og lige kant som du kan pudse imod. Skulle kanten vĂŠre for skarp kan noget vand pĂ„ pudse brĂŠt hjĂŠlpe pĂ„ det nĂ„r du kĂžrwer lidt skrĂ„ pĂ„ kanten. 

bakkemĂžrtel blandes med ca. 10 " cement eller du kĂžber fĂŠrdig pudsemĂžrtel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skidegodt! 👍 der er ikke nok plads i dette vindue til en rĂŠkke mursten, men ellers tĂŠnker jeg at save noget gasbeton til. PĂ„ de andre vinduer er der en rĂŠkke mursten i forvejen. 

Og mht isoleringen, sÄ er det ikke noget problem at mÞrtlen ligger direkte i kontakt med?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
IndkĂžbstip: FĂ„ 20% rabat pĂ„ maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

ville det ikke vĂŠre rarere med noget, der kunne tĂžrres af?  AltsĂ„ en form for smal vindueskarm/plade?

Denne bruger er slettet og ikke lĂŠngere aktiv.

Né. Jeg synes det er pénere og mere moderne med rene linjer 😊

Fint nok - smag og behag ;-)

Denne bruger er slettet og ikke lĂŠngere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
IndkĂžbstip: FĂ„ 20% rabat pĂ„ maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Rettelse Der skulle i sidste linje stÄ ca. 10 % cement



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 05-02-2019 16:41:37

Vindues karmen rengÞres, og stÞvsuges. SÄ koster du noget vand pÄ murfladen og mÞrtel pÄ. NÄr det er sÄ meget sÄ skal det pudses af flere omgange eller en sten mures pÄ.

Hvis der er over 6-7 cm sĂ„ murer du en mur sten pĂ„ hele vejen hen. Den er 5,5 cm sĂ„ der lĂŠgges et lille lag mĂžrtel i bund og mursten presses ned pĂ„ det, samt skubbes sammen med den forrige med lidt mĂžrtel imellem. 

Forkant mursten skal ligge 0,5-1 cm bag den pudsede vĂŠg. og mĂ„ ingen steder gĂ„ for hĂžjt op. 

Dagen efter sĂŠtter du et brĂŠt fast pĂ„ vĂŠggen sĂ„ overkant pĂ„ denne er prĂŠcis hvor overfladen skal vĂŠre. Den kan skrues pĂ„ med rawlplugs eller holdes igennem vindue med 2 skruetvinger. 

SĂ„ vandes igen ned pĂ„ stenene og der presses mĂžrtel pĂ„ i vindueskarmen. Husk at presse mĂžrtelen fast kanten imellem brĂŠt og mursten pĂ„ vĂŠgsiden, ellers fĂžlger mĂžrtel med nĂ„r du tager brĂŠt af.  Du bruger et vaterpas til at trĂŠkke overskydende mĂžrtel af med 1/2 - 1/1 time efter ( du kan jo gĂ„ frem til de andre, og sĂ„ tilbage og starte forfra)

Alternativ kan du save et hak i et brĂŠt sĂ„ den kan glide hen pĂ„ vindues bundstykke og ude pĂ„ dit brĂŠt. SĂ„ er der stĂžrre chancer for at det bliver lige. Der fyldes ekstra i hvis der er huller og trĂŠkkes af igen.  Igen Lad det hvile og kom tilbage med pudse brĂŠt. Denne kĂžre i cirkler hen over overfladen sĂ„ det bliver glat. 

Nu skal det tĂžrre til dagen efter fĂžr du kan tage brĂŠttet af og reparere resten pĂ„ vĂŠgsiden med pudsebrĂŠt til slut pĂ„ samme mĂ„de. Der vil stĂ„ en skarp og lige kant som du kan pudse imod. Skulle kanten vĂŠre for skarp kan noget vand pĂ„ pudse brĂŠt hjĂŠlpe pĂ„ det nĂ„r du kĂžrwer lidt skrĂ„ pĂ„ kanten. 

bakkemĂžrtel blandes med ca. 10 " cement eller du kĂžber fĂŠrdig pudsemĂžrtel.

 jeg tog brĂŠttet af efter en time, fordi jeg ikke havde lĂŠst dit indlĂŠg godt nok, sĂ„ nu er jeg ikke populĂŠr 🙁 kan man godt fĂ„ brĂŠttet af selvom mĂžrtlen er helt tĂžr?

Du mĂ„ sĂ„ reparere de smĂ„ huller der er opstĂ„et. Det er vel ikke faldet ned det hele. 

Og ja man kan nemt fĂ„ brĂŠttet af dagen efter. Du lĂžsner den og prikker lidt til den med en hammer, sĂ„ vil du se en revne imellem mĂžrtel og brĂŠt sĂ„ kan du se den har sluppet.

Hvis du skal genbruge den er det klog at vaske den, det hĂŠnger jo bedre og bedre fast ellers. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for de virkelig hjĂŠlpsomme rĂ„d! Som tak fĂ„r I lige et billede af det fĂžrste fĂŠrdige vindue! 

Der er ikke et Ăžje tĂžrt   

Jeg hĂ„ber det blev som du havde forventet. For at gĂžre malingen sĂ„ slidstĂŠrk og rengĂžringsvenlig som mulig, hjĂŠlper det med flere lag maling. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlÊg i trÄden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
IndkĂžbstip: FĂ„ 20% rabat pĂ„ maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 FÞlg trÄden
Vil du vĂŠre med? Log ind for at svare.
Sponsor pÄ LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor pÄ Lav-det-selv.

FÄ sÊrlig rabat pÄ maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og fÄ fordele



Deltag i forummet, stil spÞrgsmÄl og svar andre

Favoritmarkér spÊndende indlÊg

FÊrre reklamer, nÄr du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se ogsÄ