Udskiftning af karme/døre i ældre lejlighed

Jeg står i den situation, at jeg gerne vil skifte mine indvendigedøre i min lejlighed. Men da det er en ældre lejlighed er døren 35 mm og ikke 40 mm som en standard dør. Mit spørgsmål går på om det vil være billigere at fåen hånsværker ud og skifte karmen så den passer til en standard dør, eller omdet bedre kan betale sig at bestille døre speciallavet. Jeg skal have 4 døre skiftet og det vil ca koste 10.000-12.000 kr. og så skal der hængsler mm på. (det skal lige siges jeg ikke er særlig handy så skal betale mig fra det :-)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du vil gøre. Normalt skifter man dør og karm sammen, de skal jo passe perfekt. Hvis du blot skifter døren på en ældre karm kan du fx risikerer at både karm og dør har slået sig igennem tiden, det mærker du ikke nu fordi de har slået sig ens... Men hvis du skifter den ene del er det pludselig pænt skævt. 

Men hvis du betaler dig fra det kan du jo snakke med tømreren om den bedste løsning. Jeg ville dog tro at det giver god mening at skifte karmene, en standard karm er ikke særlig dyr og det vil kræve meget arbejde at få en ny dør til at sidde korrekt på en eksisterende karm.

Hvis du skifter karme og der er forskel i den samlede bredde kan det skjules af gerichter+fugemasse. 



Ask

hvilket område? Måske nogen kender en god håndværker..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Sætter så meget pris på i gider svare og eftersom jeg ikke er særlig handy lærer jeg også noget :-) jeg bor på amager. Men må prøve at forhøre mig om nogen priser, alle dørene har selvfølgelig forskellige mål så det bliver nok ikke helt nemt og billigt, 

Desværre kender jeg ikke lige en i det område.. den tætteste på jeg lige har i tankerne, er bo&co (https://boogco.com/)- han laver lidt af hvert.. og er lidt kreativ med andre løsninger også.. men om døre er en af hans spidskompetencer - det ved jeg ikke..?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

I forhold til de forskellige mål så er den billige løsning at man køber nye døre i standard mål også evt. sætter større gerichter på så forskellen til andre døre udlignes. Det ser faktisk utroligt pænt ud når det er færdigt. 


Må jeg iøvrigt spørge om hvorfor du vil skifte dørene i første omgang. Man overvejer jo lidt om det ville være bedre at få en maler til at renoverer dem lidt 


Ask

Jeg tror at @askholme har en pointe her..  hvorfor skifte?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Den største grund var at få glasdøre indtil stuen og køkkenet for at mere lys igennem lejligheden. Så tænkte jeg også bare det ville gøre lejligheden lidt mere “ny” at se på.

Glasdøre får du nok kun ved at skifte dem ja - i andre tilfælde ville jeg være mere påpasselig - det kommer dog an på hvad "ældre lejlighed" reelt betyder.

Dørene matcher jo resten af lejligheden tidsmæssigt og du risikerer derfor nemt at en ny dør ser lidt malplaceret ud, der kan en grundig renovering med spartling, slibning og ny maling godt være et bedre bud. 



Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også