Fjerne cement+tjære spartel lag fra gammelt gulv

Jeg har pillet et gammelt kork gulv af som var "limet" fast med tjære til et underlag af noget cement agtigt spartel.

Hvordan er der liiiige man får det af så gulvsliberne ikke løber skrigende bort?

Den her: https://www.stark.dk/carbide-slibeskive-125-mm-k36?id=2661-5232899

Måske banke det løst med hammer?

Købe elhøvl og 50 klinger?

Jeg har pillet et gammelt kork gulv af som var... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Som Askholme har skrevet, så er asbest ikke farligt før det bliver til støv. Grunden til jeg nævnte det, var at du vil producere ekstremt meget støv hvis du vælger at gå til den med en elhøvl eller lignende, hvilket vil være rigtig skidt med et asbestholdigt materiale.

Som det også allerede er nævnt, så brugte man asbest i både produkter som fliseklæb og fuger, men også i gulvklæber og mange andre ting. Det at du nævner tjæreagtig klæber, var det der fik alarmklokkerne til at ringe hos mig. Der kan både være asbest, PCB og tungmetaller i. At en gulvsliber aldrig har hørt om det, skræmmer mig lidt, selvom jeg egentlig ikke er overrasket.

Uanset hvad, så vil jeg altid mene at det er penge godt givet ud, at få lavet et par analyser af sådan nogle ting. Så har man vished om hvorvidt der er grimme ting i det, og kan forhåbentlig hamre løs på det med god samvittighed. Hvis det viser sig at der er noget i det, så begynder sparegrisen dog allerede at skrige lidt.

Har søgt lidt, det sorte tjærelag kaldes vidst "mastik" og har i nogle tilfælde været iblandet noget asbest. Sgu utroligt, som om man puttede det i alt hvad man har kunnet finde.

Hvis vi antager der kan være asbest i, er det så på med maske og åbne vinduet? Jeg har en skraber der skraber det pænt af i store hele flager. Det burde vel være ok med beskyttelse så?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det vil jeg mene. Af åndedrætsværn skal du bruge en en filtrerende ansigtsmaske (det som du kender som støvmaske hen over næse og mund) i klasse P2 som beskytter mod giftige støvpartikler.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Korrekt mindst P2 maske.. men et åbenstående vindue er ikke tilladt. Hvis folk blot tog maske på og støvede asbest ud i omgivelserne, så ville folk i udemiljøet kunne blive udsatte. 

Sådan noget ser men nok mest på en sommerferie sydover hvor de blot trækker på skuldrene.. Men i DK burde vi vide bedre.

Rummet skal afdækkes og der bør anvendes H klasse støvuger. Og arbejdstøjet skal absolut ikke vaskes med andet almindeligt tøj. Her er de hvide dragter at anbefale.

Det sorte klister hedder Bitumen-klæber. :-)


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også