Vådrumssikring / klinker omkring badekar

Vi er ved at tage de sidste beslutninger til vores nye badeværelse. 

Vi skal både have en brusekabine og et badekar.  Som vi læser reglerne skal der vådrumssikres fra gulv og op til 230cm og 50cm på hver side af badekaret. Vi vil gerne undgå alt for mange klinker over badekaret. Er det muligt at overholde reglerne men undgå klinker fra gulv til loft. Resten af badeværelset skal stå filtes, er det muligt at filtse uden på vådrumsmembranen med en gang net puds? 


Badekaret skal kun bruges til at side i, alt andet forgår i brusekabinen.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja helt klart, der er ingen krav til at der skal sten på, men at overfladen skal være vandtæt. Læs her på Bolius

https://www.bolius.dk/vaegge-i-badevaerelser-17979/

Mvh Thomas

Da producenten, feks alfix, i sin tid fik en MK godkendelse for sine membraner lavede man en mock up som bestod af primer, membran, lim og fliser og deres egen silikone fuge i hjørnet. Det er den konstruktion der har fået MK godkendelsen. Hvis man begynder at fjerne lim og fliser, så har man noget der måske nok er vandtæt, men ikke har godkendelsen.  Som flisemurer vil jeg selvfølgelig altid forsøge at sælge flise løsningen, men der er forskellige belastnings klasser og jeg mener at man kan købe sig til en maler løsning på et sted som dit, og samtidig opfylde kravene for den pågældende belastningsklasse. 


km

Det sjove er hvis man kigger på mange murers hjemmesider, så er der ikke klinker i hele vådzonen omkring badekarret. det et ikke lykkes mig endnu at finde en maleløsning der er godkendt til vådzonen. synes det bliver så voldsomt med alle de klinker. nedenstående billede er hvis vi laver det efter kravene. 


Hej. Fandt du en løsning? Vi står nemlig med helt det samme dilemma nu. Vh. Louise 
Jeg ville altid vælge klinker fordi det bare er langt den mest praktiske og langtidsholdbare løsning.
Omvendt har jeg fuld forståelse for hvis man synes det rent æstetisk kan blive lidt "tungt".

Så længe vådrumsmembranen er i orden (også ift mekanisk slid) mener jeg dog der er frit valg.

Jeg har flere gange undladt "sokkel-klinker" langs gulvet og i stedet vandskuret en rå mur ned over vådrumsmembranen/armeringen nederst på væggen (og tegnet et svagt murstensmønster på denne).
Mvh Henrik 

-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også