Indvendig isolering af ydervægge skal/skal ikke

Jeg har læst en del indlæg her på sitet om emnet, men er stadig usikker.

Jeg har et gammelt murstenshus fra 1913. Jeg skal til at renovere hele stueetagen og i den forbindelse er jeg usikker på om jeg skal isolere ydervæggene indefra.

Huset er meget koldt, men det tror jeg nu primært skyldes at der ingen isolering er i gulvene.

Pt. er der celotexplader på ydervæggene. Der er leganødder i hulmuren.

På et tidspunkt vil jeg gerne have taget leganødder ud af hulmuren og får hulmursisoleret. Men hulrummet er jo kun 5-8 cm, så jeg er usikker på effekten.

Giver det mening at lave indvendig forskalling og ca. 10 cm isolering? Mange ældre huse har jo blot indvendig pudsede ydervægge, men jeg har ikke lyst til at sætte hele stueetagen i stand og stadig have et koldt hus (der bliver dog også isoleret i gulvet og gulvvarme).

Omvendt vil jeg da gerne spare den ekstra arbejdsgang, omkostning og indvendig plads, hvis effekten er minimal.

Har andre erfaringer med dette?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har ikke plads til udvendig isolering og efterfølgende puds? 

Personligt havde jeg gjort dette, hvis jeg skulle lave mit om igen 


Mvh. Christian M
 

Ingen der har en mening om det?

Når jeg engang får taget mig sammen, bliver det også indvendig isolering - og med samme begrundelse som dig.

Desværre kan der ikke undgåes kuldebroer ved skillevægge. Når du skal til at lave gulv, så sørg for en ordentlig isolering ved din sokkel, gerne ned i ca. 0,7 m dybde. Isoleringen skal føres op til mindst ovekant gulv.

Der bliver nogle udfordringer med radonsikring, men det er vigtigt at få det udført korrekt.

Jeg har tænkt mig at banke al puds på indervægge ned, for at fjerne muligheden for skimmelsvamp.


Søren O

For mange år siden (mere end 25 i hvert fald) isolerede jeg en stuevæg indvendigt med det, der dengang var gængs procedure: lægteskelet, 50 mm mineraluld, dampspærre og gips. Selv om der kun var tale om 50 mm, husker jeg, at vi oplevede en mærkbar effekt den efterfølgende vinter.

Søren O: hvorfor banke pudsen ned? Den er jo uorganisk.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Hvis du først skal til at starte så prioriteringsrækkefølgen ift nettoeffekt = tagisolering, vinduer (energiruder), gulv og vægge

Du skriver ikke meget om beskaffenheden på de første tre ting men ift ydervægge så ville jeg fjerne indvendig puds og celotexplader og sætte 60mm varmvægsplader fra Fermacell (fibergips) - så har man noget der er tæt og skruefast - det isolerer ligeså godt som 100mm rockwool og man mister ikke meget indvendig plads på at gøre muren tykkere.

Hulmurs leca ville jeg fjerne og få blæst rockwool eller glasuld istedet - og det ville jeg gøre inden jeg gik i gang med murene indvendig.

For at prioritere dine opgaver så er det en rigtig god ide at få lavet en termofotografering af hele huset - indefra og udefra.

/BOFH



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for de gode input.

Dan: Hvad gjorde du så af elkabler? Gennembrød du dampspærre ved stikudtag?

BOFH: Lyder spændende med Fermacell produktet, - det vil jeg kigge på. Går udfra at der stadig skal dampspærre i som normalt? Hvad med elkabler, - dem er der vel ikke plads til i isoleringen?

Hvorfor vil du få lavet hulmursisoleringen inden den indvendige isolering?


Du er nødt til at spørge producenten men jeg tror den kan udelades hvis man fuger flamingoen i mellemrummet mellem pladerne og de blivende omgivelser, så tror jeg de udgør en dampspærre i sig selv - det meste flamingo er 100% vand -og damptæt.

Der er flere producenter der fører varmvægsplader, Knauf, Jackon etc . Systemerne er mere eller mindre ens men mig bekendt er Fermacell de eneste der laver dem med fibergips påsat - de positive egenskaber ved fibergips vs alm gips viser sig lynhurtigt når man skal til at hænge noget op, desværre er det nok lidt dyrere.

En enkelt ting du skal være ops på ifm varmvæg er brandkrav i nærheden af brændeovn.

Elkabler/rør ville jeg rille ind i ydervæggen eller føre med frem i den nye væg der hvor de sidder i dag (kræver at kabler er lange nok - ellers skal rør forlænges og trækkes nye kabler (stadig nemmere end at skulle lave alt fra nyt) - der skal jo alligevel skæres ud til nye dåser - evt også netværksudtag så du kan lave et fælles krydsfelt et sted. Det er en god ide at have en samlet plan for dette inden man går i gang, også ekstra tomrør til fremtidige behov man ikke kender idag - "bare fordi"... Jeg har selv har været evigt taknemmelig for at dem der byggede vores hus i 70'erne var så visionære at al telefonkabel, antenne og radiokabel i stort set samtlige rum var ført frem i separate rør til slutdåser fra et centralt sted i huset.

For hvad angår hulmursisolering så blæser de med relativt højt tryk - der har tidligere været eksempler på problemer i den forbindelse  -eg indvendigt puds der har løsnet sig og faldet ned, også at fugtbalancen i væggen risikerer at ændre sig når den bliver mere tæt. Hvis facadevæggens beskaffenhed er i dårlig stand (porøse sten og løse fuger) så optager den meget fugt når det regner. Hvis du så forbedrer isoleringslaget (incl dit indvendige isoleringsprojekt) så betyder det at der er mindre varmepåvirkning indefra og dermed mindre fordampning fra ydervæggen:

https://www.bolius.dk/fugtproblemer-efter-hulmursisolering-23806/

Det betyder selvfølgelig at det ikke er sikkert at nytteværdien af at skifte hulmursisolering kan betale sig og du er under alle omstændigheder nødt til at konsultere en fagmand for en konkret vurdering. Leca har den positive egenskab at det er uforgængeligt og har ikke problemer overhovedet med fugtoptag og råd. Det tror jeg dem der har fyldt hulmursisolering i dine vægge har tænkt grundigt over siden de valgte at bruge leca istedet for rockwool. Men det er sandsynligt at en termofotografering vil vise det er sunket lidt sammen ad åre og bedste renoveringsscenarie et at man blot skal fylde lidt ekstra i på toppen.

Istedet for rockwool/glasuld kan man også få papiruld (ville jeg ikke bruge i hulmur) og flamingokugler med lim påført (det sidste er nok det bedste men vidst også det dyreste).

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Dengang var der ikke det fokus på huller i dampspærren, som der er idag (og som nok efter min mening er lidt overdrevent - det er altså ikke nødvendigvis et problem, hvis der sker en smule kondensering så længe der er diffusion gennem ydermuren).

Og jeg kan i øvrigt tilslutte mig anbefaling af fibergips - alene af den grund, at det er skruefast; det er altså praktisk udi al fremtid, når der skal hænges noget op.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis