Indmure bjælke i skorsten

Hej ned jer

Jeg har med stor interesse læst en hel masse indlæg herinde, da jeg er ved at renovere vores gamle hus.

Jeg har dog ikke kunnet finde svar på, om man må indmure henholdsvis enden af en træbjælke (16x16cm) og enden af en jernbjælke (HEB 120) ind i en skorsten med isokern. Enden af træbjælken vil have en afstand til isokern på ca. 10 cm. Jernbjælken vil have en afstand på ca. 2 cm til isokern.

Det er en rund isokern, som er nedsænket i en gammel skorsten.

Er der nogen, der kan svare på om ovenstående er lovligt og forsvarligt ift. brandfare?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds

Det plejer der ikke at være præcis svar på her inde, men umiddelbart vil jeg tro at det ikke dur.  Den der i sidste ende både har rådgivning og godkendelses ret er skorstenfejer. 

De plejer at blive så glade når der er nogen der spørger til råds FØR der er lavet noget L... .

Den rådgivning du får der er både kompetent og gratis. Så ring til den lokale fejer. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har gjort det med godkendelse af Skorstensfejer, men det var med dobbelt isokern. Så jeg tror ikke den går i dit tilfælde, med kun en enkelt nedsænket. Medmindre du laver brandsikring, som evt kunne være et eller to stykker fermacell du skruer på enden af bjælken (hanebåndet?) der vender ind mod isokern. Som elmand siger sørg for at have skorstensfejer med på råd. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for svar. Ja jeg har også overvejet, om man kunne brandsikre enden, men her havde jeg tænkt at fylde hulrummet mellem bjælken og isokern med lecakugle/cement-blanding, men spørgsmålet er om det brandsikrer nok. Jeg har spurgt skorstensfejeren, som var usikker på, om det var ok, men han ville undersøge det og vende tilbage.

Du kan jo gøre begge dele

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Så fik jeg svar fra skorstensfejeren, som sagde det ikke var ok at indmure træbjælken. Han sagde, at en mulighed var at opføre en ekstra mur uden på skorstenen, som bjælken kunne ligge af på. Jeg tror nu bare, jeg vælger at lave udveksling på de 2 bjælkespær ved siden af med et stykke bjælke i samme størrelse, hvilket nok også ser mest naturligt ud frem for en bjælke, der går tværs igennem skorstenen. Det var helt ok at jernbjælken var indmuret i skorstenen.

Det var jo et godt råd fra fejer. Og befriende at han ikke kunne svare på stående fod,


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis