Kiprelæ til 3 afbrydere?

Hej Alle,

Jeg er i gang med at designe min belysning til vores tilbygning og jeg har brug for hjælp med hensyn til hvormange ledninger jeg skal træk

1. Jeg vil høre om det er muligt at brug en kiprelæ til at tænde 1 sæt af lys med 3 afbrydere (4 way switching)? Hvis ja, hvilken type relæ har jeg brug for? Er det bare en helt normalt kiprelæ?

EG: https://www.wattoo.dk/schneider-electric-acti-9-kiprelae-16a-styrespaending-230vac-110vdc-1-slutte-1-modul-bred-3322078814

2. Hvis jeg har 3 sæt af lys som skal brug 3 afbrydere (9 afbrydere i alt) hvor mange ledninger skal jeg trække til hver indmuringsdåse? 

Passer det med:

Afbrydere til Lys Sæt 1:

Fase
Nul
Jord
Mellemledning

Afbrydere til Lys Sæt 2:

Fase
Nul (Genbruge fra Lys sæt 1)
Mellemledning

Afbrydere til Lys Sæt 3:
Fase
Nul (Genbruge fra Lys sæt 1)
Mellemledning

Som jeg kan regne ud så skal jeg brug 8 ledning er det korrekt?

Håber i kan hjælp?

På forhånd tak.


Hej Alle, Jeg er i gang med at designe min... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 06-02-2019 17:33:49

njord: Man må heller ikke blande nulleder fra forskellige grupper. Men ellers korrekt så kan nulleder ligeså godt styre relæer.

 Som sagt var jeg heller ikke helt sikker. Mne risikoen ved at blande nulledere er trods alt lavere end at blænde faser..... Det er lavet af en elekrikker, husker blot der var et eller andet argument fra ham om det, da der var afbrydere på både førstesal og stueetage på sammme relæ. Og der var vist to grupper til 230V i stueplan plus en tredie gruppe på førstesalen.


MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis