Stand på murværk ved huskøb

Hej med jer :) Vi står og har forelsket os i en dejlig muremester villa fra 1932, huset er generelt passet godt på med nyere tag, gulve, gulvvarme osv. MEN, der har desværre ikke været tid til at holde liv i murværket og nu er de blevet skilt og huset sat til salg.

Spørgsmålet er så: Står huset til en komplet omfugning eller hvad syntes panelet om dette? Der er en sætningsskade i det ene hjørne af huset som jeg som helt ny i dette hus halløj syntes der rigtig kedelig ud, udover dette er fugerne mange steder angrebet af murbier og der er et par enkelte frostsprængte mursten men er dette normalt ved et hus af denne alder og hvad vil sådan noget koste at lave?

Samtidig undre vi os meget over at der er mellemrum mellem mursten og det 2 år gamle tag?

Mvh. De forhåbentlig snart nye husejere :)

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville gerne have @Orla Nautrup med på sådan en her..  Jeg synes det lugter lidt...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Vi går udfra at "den store skade" på hjørnet skyldes at man har banket den der jern krog i muren da der ikke er nogen revner mod soklen tænker vi ikke at det er en sætningsrevne

Jeg kan ikke se, at krogen skulle gøre den skade.. - og beklager - den med "Orla" er blot fordi han er et fantastisk alvidende menneske - og bygningskonstruktør - og rådgiver også herinde...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Har i overvejet at hyret en fagmand/byggesagkyndig til at gennemgå huset?

Hvis i ikke selv kender nogle håndværkere, så er de penge givet rigtigt godt ud.
Det er jo svært at se på billeder, men afslutningen i toppen af gavle mod taget ser noget ufærdig ud. 

Hvad siger tilstandsrapporten, hvis der sådan en?


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Ja det ser ikke helt færdigt ud, tilstandsrapporten siger følgene:

1) Der er revnedannelser i murværket ved hushjørne mod sydvest. Note: Murværket er bærende, og forholdet kan medføre følgeskader i de underliggende konstruktioner

2) Der er generelt områder med porøse og udfaldne fuger samt skadede sten i murværket på husets facader og gavle. Specielt mod sydvest

3) Der er revnedannelser i murværk mod nordvest og sydøst. Note: Der er tale om bevægelsesrevner, der udløber fra revner i fundamenter, se pkt. 4.2. Efter reparation kan revner risikere at genopstå (ved ikke helt hvordan han kan vurdere det)

4) Der er revner i sokkel mod nordvest og sydøst. Note: Det vurderes, at revnerne skyldes en sætningsskade, og at denne stadig er i bevægelse. Revnerne er tidligere repareret, men brudt op igen og årsagen vurderes at være en yderligere sætning

Vi kender dem der bor der som siger at skaderne har været der i de 4 år de har boet der (man kan jo sige meget for at sælge) vi er bare nervøse for at der vil komme igen eller blive værre efter rep. men det kan ingen jo rigtig sige med garanti før man har boet der noget tid og set om revnerne udvikler sig?

Det vil nok kræve en boring fra geoteknisk firma for at kontrollere undergrunden. Hvis den er ustabil bliver sætningens ved og I risikerer store skader på huset. Mit råd er at blade om til næste side og finde et andet. Blot det, at alle fuger sandsynligvis skal fræses ud og fuges om, sammen med udskiftning af sten, fugning af afslutning mellem gavl og tag, betyder en ret stor regning.


 

uldal: men den store skade på hjørnet går jo hverken i top eller bund, så har det vel som sådan ikke noget med undergrunden at gøre? vi har fået afslag på 100.000 kr til udbedring af facader skal det lige tilføjes.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis