Bør man udskifte ældre (men fungerende) radiatorventiler?

Hej alle

Jeg står og overvejer at udskifte mine gamle termostater til noget netatmo/tado eller lignende. Mine termostater er de ældre Danfoss fra henholdsvis 1965 og 1971 ifølge dette screenshot fra Danfoss.dk:


Bør jeg også udskifte radiatorventilerne? Jeg har fjernvarme og der er umiddelbart intet der fejler noget i mit system udover at det har nogle år på bagen. 

Hvad siger i? Bør ventilerne blive skiftet ud i samme omgang? 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til.
Jeg vil mene det er lidt en smagssag.
For mit vedkommende så har jeg flere forskellige termostater siddende i mit hus, og kan sagtens leve med at de ikke er ens.
Så længe de virker efter hensigten ser jeg ingen grund til at skifte dem. Selvfølgelig er nogle af de nye mere smarte i udseende (og nemmere at rengøre) og nogle af de nyere modeller kræver at du skifter koblingsdåsen på rørene for at få dem på, og dermed en merudgift.
Men hvis du vil automatisere dit anlæg så du kan "tale" med din radiator via din smartphone eller på anden måde gøre din varme mere effektiv, så er det nok en god ide at tale med en vvs'er.
 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tak for svar. 

Jeg må ærligt indrømme at ikke har særlig meget forstand på emnet så jeg skal lige være helt sikker på at jeg har forstået det korrekt. Det jeg er usikker på er radiatorventilerne som mine termostater er spændt på? Bør de blive udskiftet i samme omgang eller har de ingen betydning så længe de virker?


Det kommer lidt an på om ventilerne har forud indstilling - hvis ikke kan det godt betale sig (kan man læse) De gamle holder jo heller ikke evigt. 

Ps. Inden du udskifter kunne du ansøge om energitilskud til nye radiator ventiler og termostater, tilskuddet er omkring 50 kr/sæt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis