Lampe lyser konstant uanset tangenter på kontakt

Følg tråden
Junglerass
Junglerass
Postnr: 6800
Junglerass Junglerass Trådstarter

Erik,

Det eneste jeg selv har lavet er at trække installationskabel mellem nogle lampeudtag i loftet inden jeg satte gipsloft op. Det el, der er på det sidste billede, er eksisterende ledninger (rød, hvid, blå og gul) samt ledninger fra installationskablet (brun, blå og jord) jeg har ført over i udtaget. At jeg har valgt hvid som fase er ikke mere fast end jeg det kan ændres. Lige nu har jeg muffet det hele til, indtil jeg finder en løsning.

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Når du kun har 3 ledere i dit nye kabel, hvor den ene er jord, så har du kun 2 ledere tilbage. Du bruger den blå som nul, og den brune som tændledning. Ved afbryderen skal du have en fase fra din eksisterende installation ind i din afbryder. I den anden klemme i afbryderen skal du så have din brune leder, således at du kan tænde og slukke for den brune leder (og loftlampen).

Søren O
Junglerass
Junglerass

Tak for svarer Søren. Afbryder (kroneafbryder) har hele tiden været der, og før renoveringen hang, der jo også loftslamper i kælderen, der virkede upåklageligt med eksisterende afbryder. Så jeg må jo antage at eksisterende el er i orden. 

Eksisterende el omfatter to lampesteder (se billede) og kroneafbryder (til de to lampesteder) Det eneste jeg har lavet er at trække 3 leder kabler rundt til nyoprettede lampeudtag. 

Junglerass
Junglerass

Til alle jer der har ligget søvnløs om natten siden jeg startede denne tråd (ironi - træk vejret), så viste det sig, efter besøg fra elektriker + måleinstrument, at det var henholdsvis rød ledning samt gul ledning i de to lampesteder, der var tændledning, og ikke den hvide som jeg troede. Men nu blev det da fikset og lampen kan slukkes på afbryderen. Fortsat god dag 😀

PinkHenrik
PinkHenrik
Postnr: 6300
PinkHenrik PinkHenrik

Med andre ord, en fejl 40......................

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.